Potrzebna koalicja na rzecz edukacji

Materiał partnera strony - KDPW
opublikowano: 2014-12-10 00:00

Warszawa ma nowoczesne centrum finansowe oraz technologie i infrastrukturę potrzebną, by je rozliczać. Teraz trzeba przyciągnąć tu nowych inwestorów

Popularyzacja wiedzy o rynku staje się główną inicjatywą CSR w wielu instytucjach finansowych. W akcje edukacyjne włącza się coraz więcej z nich. Rynek kapitałowy daje możliwość pomnażania oszczędności, ale aby robić to świadomie i osiągać zyski, niezbędne jest odpowiednie przygotowanie. Dlatego działania CSR w Grupie KDPW koncentrują się na edukacji. KDPW deklaruje chęć budowy edukacyjnej koalicji, po to by polski rynek kapitałowy mógł nadal dynamicznie się rozwijać.

— Depozyt rodził się wraz z giełdą. Razem z nią dojrzewał, stając się jednym z najnowocześniejszych centrów rozrachunkowych w Europie. Infrastruktura inwestycyjna w Warszawie jest gotowa, by spełniać najwyższe wymagania regulatorów i inwestorów. Czas zadbać o tych drugich. W sferze edukacji jest jeszcze wiele do zrobienia — mówiła Iwona Sroka, prezes KDPW, podczas Kongresu Rynku Kapitałowego, zorganizowanego na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.

Kongres, którego celem jest szerzenie specjalistycznej wiedzy o rynku kapitałowym wśród kadry wyższych uczelni, to cykliczna impreza, której ostatnia edycja odbyła się 4 grudnia (więcej obok). Małgorzata Zaleska, członek zarządu NBP, też uważa, że w dziedzinie edukacji potrzebna jest szeroka współpraca. — Rynek zmienia się bardzo dynamicznie. Żadne przepisy nie uchronią konsumentów czy inwestorów, jeśli nie będą oni odpowiednio przygotowani — mówiła Małgorzata Zaleska podczas Kongresu Rynku Kapitałowego.

Rynek stale się zmienia

Jarosław Dominiak, prezes Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych, podkreśla, że rynek staje się coraz bardziej wymagający, a sytuacja geopolityczna polskiej giełdzie ostatnio nie sprzyjała.

— Sytuacja branży brokerskiej też nie jest najlepsza, zatem ciężko tu mówić o systemowym podejściu do edukowania szerokich mas. Potrzeba nowych, lepszych programów traktujących o finansach osobistych, rynkach finansowych na poziomie edukacji powszechnej, już w gimnazjach i liceach — mówi Jarosław Dominiak. Jego zdaniem, kryzys finansowy zmienił nastawienie wielu Polaków do rynku. Dlatego potrzeba więcej takich programów jak Akcjonariat Obywatelski.

— Jego największą siłą jest to, że zaangażował wiele podmiotów — od Ministerstwa Skarbu Państwa, przez spółki giełdowe, biura maklerskie, organizacje środowiskowe oraz infrastrukturalne. To jedna z nielicznych inicjatyw, dzięki którym o rynku kapitałowymmoże dowiedzieć się mieszkaniec nie tylko Warszawy czy największych polskich miast — dodaje prezes SII. — Akcjonariat Obywatelski oceniam bardzo wysoko. Problemem jest to, że brakuje ofert spółek skarbu państwa, które byłyby bardzo istotnym, wręcz niezbędnym, komponentem tego programu — mówi Mirosław Kachniewski, prezes Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych.

Praca u podstaw

Sam program Akcjonariat Obywatelski nie wystarczy, by przywrócić zaufanie przeciętnego Kowalskiego do rynku kapitałowego. Dlatego instytucje rynku stawiają na edukację od podstaw. Grupa KDPW współpracuje z Fundacją Młodzieżowej Przedsiębiorczości. Celem jest przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy oraz pomoc w świadomym wyborze kariery zawodowej. Fundacja organizuje także ogólnopolski projekt Produkcik, który zachęca uczniów do zakładania szkolnych przedsiębiorstw. KDPW i GPW aktywnie wspierają działania Fundacji im. Lesława A. Pagi.

Jednym z najbardziej rozpoznawalnych projektów Fundacji jest Akademia Liderów Rynku Kapitałowego. To przedsięwzięcie edukacyjne składające się z wyjątkowego programu bezpłatnych szkoleń i płatnych staży w najlepszych firmach działających na rynku kapitałowym.

Innym, wspieranym przez Grupę KDPW przedsięwzięciem,jest program grantowy Stypendium im. Lesława A. Pagi, skierowany do akademickich kół naukowych, organizacji studenckich działających w obszarze rynku kapitałowego. Od samego początku KDPW jest także aktywnym partnerem Akcjonariatu Obywatelskiego. Ministerstwo Skarbu podkreśla, że działania edukacyjne AO należy postrzegać jako element większej całości, jaką jest sama giełda. Według resortu problem edukacji w zakresie rynku kapitałowego dostrzega także warszawska GPW.

Dlatego w nowej strategii do 2020 r. sporo miejsca poświęciła również promocji i popularyzacji wiedzy o funkcjonowaniu rynku kapitałowego. „Dążymy do tego, by między działaniami prowadzonymi przez MSP w ramach Akcjonariatu Obywatelskiego a edukacyjnym potencjałem GPW zachodziły synergie, z korzyścią dla inwestorów giełdowych, jak i warszawskiego parkietu” — deklaruje MSP.

Edukacja ekonomiczna powinna być tak postrzegana, jak nauka języków obcych. Działania powinny być realizowane na każdym etapie i w każdej grupie społecznej. Dużą rolę powinny tu odegrać Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych. Jako rynek w całości powinniśmy zebrać wspólne siły i wszystkie zasoby i iść w stronę rozwiązań systemowych, na wzór Akcjonariatu Obywatelskiego — dodaje Jarosław Dominiak.