Powstają dwa mięsne sojusze

Wiktor Szczepaniak
opublikowano: 04-04-2011, 00:00

Małe i średnie firmy mięsne łączą siły tworząc branżowe klastry. Jeden z nich powstanie na Śląsku.

Małe i średnie firmy mięsne łączą siły tworząc branżowe klastry. Jeden z nich powstanie na Śląsku.

Branża mięsna jest jedną z największych, ale też najbardziej rozdrobnionych gałęzi przemysłu spożywczego. Poza kilkudziesięcioma dużymi firmami działają w niej wciąż setki małych i średnich zakładów. Aby zapewnić sobie przetrwanie i rozwój, część mniejszych firm zamierza połączyć siły w ramach branżowych klastrów. Okazuje się, że w branży realizowane są obecnie dwa takie projekty — jeden na poziomie regionalnym, a drugi ogólnopolskim.

— Zakłady, które działają w pojedynkę, napotykają wiele trudności w funkcjonowaniu na rynku i zwiększaniu konkurencyjności. Dlatego, biorąc przykład z innych krajów UE, podjęliśmy decyzję o utworzenia Śląskiego Klastra Mięsnego. Chęć udziału w projekcie zgłosiło m.in. 17 firm rzeźniczo–wędliniarskich, a także Uniwersytet Śląski w Katowicach — mówi Grzegorz Miketa, dyrektor Śląskiego Cechu Rzeźników i Wędliniarzy w Katowicach, który jest koordynatorem projektu.

Tłumaczy, że celem powołania klastra ma być podjęcie przez firmy z regionu wspólnych działań marketingowych, które wypromują najlepsze śląskie produkty wędliniarskie w całej Polsce, a także w krajach sąsiedzkich. W tym celu każda z 17 firm biorących udział w projekcie wytypowała dwa najlepsze produkty które mają być promowane pod wspólnym logo klastra (m. in. krupnioki, szynka z beczki, salceson z ziołami czy kabanosy z dzika). Poza tym w planach są wspólna kampania reklamowa i wystawiennictwo na targach. Uruchomienie projektu zależy od pozytywnego rozpatrzenia wniosku o dofinansowanie go z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Również przy wsparciu funduszy unijnych (na innowacje w gospodarce) ma powstać drugi — ogólnopolski klaster mięsny.

— W kwietniu planujemy złożyć wniosek o dofinansowanie projektu. Jego celem jest współpraca firm we wdrożeniu narzędzia handlowego, które umożliwi im zwiększenie wartości sprzedaży. Chęć udziału w naszym klastrze zgłosiło już 12 firm z całej Polski — mówi Witold Choiński, prezes związku Polskie Mięso.

Podkreśla, że współpraca w ramach klastrów może być jednym ze sposobów na przyspieszenie konsolidacji branży mięsnej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wiktor Szczepaniak

Polecane