Województwa: dolnośląskie, zachodniopomorskie i lubuskie oraz regiony z Czech, Słowacji i Szwecji zamierzają utworzyć Środkowoeuropejski Korytarz Transportowy.
Do inicjatywy mają przystąpić również inne regiony leżące wzdłuż planowanego korytarza od Norwegii i Szwecji po Włochy i Grecję. Istnieją szanse na wpisanie korytarza północ-południe do sieci już istniejących paneuropejskich korytarzy transportowych i uzyskania środków finansowych z Unii i z polskiego budżetu. Realizacja przedsięwzięcia może kosztować nawet 4 mld EUR. Na razie inicjatorzy utworzenia korytarza wystąpili o środki finansowe z programów Interreg III B i Interreg III C, niezbędne do wykonania prac badawczych.
Piąty korytarz
Silny lobbing niewątpliwie przyda się projektowi, bowiem dotąd nie udało się uznać szlaku transportowego ze Skandynawii przez Polskę na południe Europy za jeden z europejskich korytarzy, których w centralnej części kontynentu jest dziewięć. Cztery z nich przebiegają przez Polskę.
— Korytarz „nadodrzański” byłby piąty i pod wieloma względami bardziej konkurencyjny niż „wiślański” — prowadzący z Gdańska na południe. Jego utworzenie skróciłby aż o 380 km połączenie ze Skandynawii na południe Europy. Korytarz „nadodrzański” łączyłby trasy drogowe (E-65, S-3, a docelowo A-3), kolejowe (E-59) i wodne (w tym odrzańską drogę wodną). Realizacja tego projektu leży w interesie regionów znajdujących się wzdłuż korytarza i wpłynie na ich szybki rozwój. Położenie województwa zachodniopomorskiego, lubuskiego i dolnośląskiego sprawi, że niebawem staną się one silnymi regionami Europy — twierdzi Henryk Rupnik, wicemarszałek zachodniopomorski.
Północ-południe
Utworzenie Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego ma podstawy ekonomiczne.
Wymiana handlowa między Szwecją a Polską ciągle rośnie.
— Zwiększają się przewozy wzdłuż osi północ-południe kontynentu. Powoli zmienia się również stosunek Unii do korytarzy transportowych w układzie południkowym. Dotychczas bowiem preferowane były połączenia w układzie równoleżnikowym: wschód-zachód — twierdzi Uno Aldegren, przewodniczący zarządu szwedzkiej Scanii.