Powstanie polski czempion za miliard

Cornerstone Partners buduje potentata nowoczesnych usług dla instytucji finansowych. Konkurenci wierzą, że się uda

W sektorze nowoczesnych usług biznesowych — w polskich ośrodkach i ponad 500 zagranicznych — pracuje w Polsce 200 tys. osób. Działają tu światowi giganci, jak CapGemini, Accenture, IBM, HP czy Infosys. Nadszedł czas na polski ruch. Robi go Cornerstone Partners.

Jacek Levernes
Zobacz więcej

Jacek Levernes

...zjadł zęby na nowoczesnych usługach biznesowych. Nic dziwnego, ze to jemu fundusz Cornerstone Partners powierzył stworzenie giganta w branzy, w której Polska jest pepkiem Europy. Za idea pójda pieniadze – co najmniej setki milionów euro Grzegorz Kawecki

— Wykorzystując mocną pozycję, doświadczenia i osiągnięcia Cornerstone Partners, przy wsparciu funduszy inwestycyjnych, takich jak Oaktree Capital Management, chcemy zbudować pierwszego polskiego lidera na skalę europejską w zaawansowanych usługach biznesowych i finansowych. Mamy wielkie plany.

Zamierzamy przejmować spółki z Europy, w tym z Polski. Zainwestujemy nawet więcej niż kilkaset milionów euro — deklaruje Przemysław Krych, założyciel i prezes Cornerstone Partners.

Fundusz już zrobił pierwszy krok — przejął spółkę ProService Agent Transferowy, lidera w Polsce w zaawansowanej obsłudze operacyjnej TFI. Jego klientami są Altus, ING, BlackRock, Schroeders, Allianz czy AXA.

Ojciec chrzestny

Nowym projektem w Cornerstone Partners zarządza Jacek Levernes, założyciel i prezes ABSL, Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych w Polsce. Przez ostatnią dekadę, do końca ubiegłego roku, pracował w HP — był szefem wrocławskiego centrum usług, a potem wiceprezesem HP na Europę.

— Budujemy polsko-europejskiego potentata nowoczesnych usług dla instytucji finansowych: funduszy inwestycyjnych, banków i ubezpieczycieli. Siedziba, główna działalność i dział R&D będą w Polsce.

Działy rozwoju biznesu znajdą się w miejscach kluczowych dla branży finansowej: Londynie, Luksemburgu czy Dublinie — mówi Jacek Levernes. Do ProService’u dołączy 4-6 firm wyspecjalizowanych w obszarze finansowym B2B i fin-tech. Łącznie nowy podmiot będzie zatrudniał kilka tysięcy pracowników.

— Przez ostanie 10 lat największe globalne korporacje — jak Citi, Google, P&G, IBM, UBS, Accenture czy Goldman Sachs — zbudowały w Polsce kompleksowe centra nowoczesnych usług z zasięgiem europejskim lub światowym. Dzisiaj Polska jest numerem 1 w Europie. Osiągnęliśmy coś niesamowitego: mamy ogromną wiedzę, innowacyjność i utalentowanych młodych pracowników. Czegoś nam jednak brakuje, powtarzam to od lat w ABSL: polskiego czempiona nowoczesnych usług z pierwszej światowej ligi. Projekt Cornerstone to początek budowy takiego czempiona — uważa Jacek Levernes.

Wiedza, pieniądze i nisza

Na takiego czempiona wszyscy od dawna czekali.

— Mamy wszystkie kompetencje, by stworzyć taką firmę — jest wiedza, jest kapitał. Od dłuższego czasu padało pytanie, kiedy wreszcie pojawi się duży polski gracz, który będzie potrafił wejść na rynek i osiągnąć sukces, tak jak indyjskie Infosys czy Genpact. Jest miejsce na taką firmę. Rynek horyzontalnych procesów, jak finanse i księgowość czy zaopatrzenie, jest zapełniony. Ale jest sporo obszarów z dużym potencjałem, które dopiero są rozwijane — mówi Marek Grodziński, członek zarządu Capgemini w Polsce i dyrektor Europejskiej Sieci Centrów Usług Wspólnych. Jedną z takich nisz jest obsługa firm ubezpieczeniowych.

— Trzeba mieć pomysł, a firma stawia m.in. na ubezpieczenia, czyli sektor, który nie korzysta jeszcze w takim stopniu z usług biznesowych jak np. banki. W ubezpieczeniach są olbrzymie ilości danych, tu przyda się nowy typ specjalistów, na przykład naukowców od big data, którzy pracują z olbrzymimi zbiorami danych, są w stanie je zinterpretować i znaleźć korelacje — mówi Wojciech Mach, dyrektor zarządzający Luxoftu na Europę Środkową.

Polak też potrafi

Wzrost przez przejęcia już się sprawdził.

— Od lat mówiło się, że powinna powstać duża polska firma outsourcingowa o zasięgu globalnym. Idea wpisuje się w rządową strategię tworzenia mocnych rodzimych firm. Szanse powodzenia są duże. Udało się to np. indyjskiemu Infosysowi, który w 2007 r. przejął centra BPO Philipsa, w tym jedno w Łodzi — mówi Konrad Rochalski, prezes ArchiDoca, polskiej spółki BPO, która zatrudnia tysiąc osób i stawia głównie na wzrost organiczny. Konkurencja jednak będzie duża.

— To będzie nasz rywal na dwóch poziomach: w walce o kontrakt u klienta i o talenty. W pierwszym przypadku trzeba pamiętać, że jakość jest ważniejsza niż cena. My też często walczymy o kontrakty z dużo większymi od nas firmami — i wygrywamy. Rynek IT jest rynkiem pracownika. Luxoft zatrudnia w Polsce na etacie 50 rekruterów. Nowa firma nie będzie miała marki, będzie musiała ją dopiero zbudować, to wieloletni proces. Technologia niweluje jednak granice, które kiedyś były nie do przeskoczenia — uważa Wojciech Mach. © Ⓟ

OKIEM WICEPREMIERA

Musi się udać

MATEUSZ MORAWIECKI, wicepremier i minister rozwoju

Chcemy, żeby polska gospodarka coraz szybciej i efektywniej wspinała się po szczeblach drabiny rozwoju. Szósty pod względem potencjału kraj w Europie stać na zdecydowanie lepszej jakości wzrost gospodarczy i strukturę podmiotów tworzących wartość dodaną. Mamy wysoko wykwalifikowanych specjalistów, absolwentów uczelni technicznych, potrafiących swoimi pomysłami zadziwiać świat. Mamy wreszcie pracowitość i przedsiębiorczość — wpisane w nasze kulturowe DNA. Dlatego każda inicjatywa i inwestycja, która lokuje centrum decyzyjne w Polsce i ma w sobie zaszyte takie komponenty, jak tworzenie miejsc pracy bazujących na wiedzy, generowanie dużej wartości dodanej, innowacyjność, badania i rozwój, doskonale wpisuje się w budowany przez nas nowy model rozwoju gospodarczego i jest po prostu skazana na sukces. Jesteśmy już europejskim numerem 1 w sektorze outsourcingu czy offshoringu, co osiągnęliśmy dzięki znaczącym inwestycjom zagranicznym.

Bardzo się cieszę, że teraz rodzą się w naszym kraju przedsięwzięcia, które polskim „białym kołnierzykom” pozwolą podbijać świat rozwiązaniami, usługami i produktami made in Poland. [FOT. WM]

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Powstanie polski czempion za miliard