POZNANIE URZĘDU POMOŻE O FERENTOM
Przewodnik po strukturach organizacyjnych UZP
Zamawiający i oferenci popełniają często błędy w procedurach związanych z organizacją przetargów, przygotowaniem ofert oraz składaniem skarg i odwołań. Poznanie struktury Urzędu Zamówień Publicznych oraz zakresu kompetencji poszczególnych jego jednostek organizacyjnych i kierujących nimi ludzi ułatwi zapewne działanie zarówno podmiotom ogłaszającym przetargi, jak i ubiegającym się o kontrakty.
Marian Lemke prawnik, prezes Urzędu Zamówień Publicznych
- Według niego, w stosowaniu procedur zamówieniowych jest lepiej niż w latach poprzednich. Potwierdziła to ocena, dokonana na forum Sejmu przez Janusza Wojciechowskiego — prezesa Najwyższej Izby Kontroli, w czerwcu 1999 roku, który stwierdził, że: Stan przestrzegania ustawy o zamówieniach w istotny sposób poprawił się i jeśli chodzi o administrację rządową wydatkowanie środków publicznych zgodnie z przepisami ustawy o zamówieniach publicznych przestało być problemem.
Zamawiającym — z okazji Nowego Roku — prezes Marian Lemke życzy, żeby przestrzegając przepisów i działając z odpowiednim wyprzedzeniem organizowali przetargi w taki sposób, by nikt nie miał wątpliwości, że postępują uczciwie i zgodnie z prawem. Oferentom, by umiejętnie i odważnie korzystali z praw, które daje im ustawa o zamówieniach publicznych. By skrupulatnie sprawdzali specyfikację istotnych warunków zamówienie i domagali się wyjaśnień, jeśli warunki zamówienia nie są jednoznacznie sprecyzowane. A w sytuacjach spornych, gdy pewni są swoich racji, by składali protesty i odwołania.
Teresa Piotrowska historyk, od maja 1999 r. wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych; była wojewodą bydgoskim — ostatnim w historii tego województwa
- Jej zdaniem, najtrudniej odmawiać samorządom
— Podpisanie decyzji odmownej na wniosku — o skrócenie terminu, zmianę trybu czy zamówienie z wolnej ręki — złożonym przez samorządy jest dla mnie zawsze sprawą trudną. Wywodzę się z samorządu i doskonale wiem, ile wysiłku wymaga zdobycie dodatkowych funduszy na realizację jakiegoś przedsięwzięcia. Tymczasem ustawa o zamówieniach publicznych nakłada określone rygory dotyczące wydatkowania tych funduszy. I choć doskonale rozumiem problemy samorządowców, nie mogę kierować się dobrem społecznym, a działać wyłącznie w oparciu o przepisy obowiązującego prawa. W Departamencie Prawnym oraz w Departamencie Kontroli, Analiz i Szkoleń, z którymi na co dzień ściśle współpracuję, znaleźć można dziesiątki przykładów na to, że zmiana trybu zamówienia leży w interesie społecznym. My jednak podejmujemy decyzje prawne. Jest ich bardzo dużo. Bywają dni, że wpływa około 100 pism z różnych urzędów o zmianę trybu. Zasady naszej działalności muszą więc być jasne i czytelne dla wszystkich — mówi wiceprezes UZP.
Andrzej Panasiuk prawnik, dyrektor Departamentu Prawnego UZP; poprzednio pracował w NIK
- Do zadań departamentu, którym kieruje, należy: wewnętrzna i zewnętrzna obsługa prawna Urzędu Zamówień Publicznych oraz reprezentowanie Prezesa UZP przed sądami powszechnymi. Departament zajmuje się również sprawami legislacji, m.in. przygotowywaniem decyzji administracyjnych Prezesa UZP.
Krzysztof Plackowski dyrektor Departamentu Biuletynu Zamówień Publicznych; z wykształcenia mgr inż. mechanik
- W UZP odpowiedzialny jest za całokształt działań związanych z przygotowaniem, publikacją i upowszechnieniem Biuletynu Zamówień Publicznych w formie elektronicznej i drukowanej. W ramach departamentu wykonywane są takie zadania, jak: przyjmowanie ogłoszeń kierowanych do BZP, kontrolowanie ich od strony formalnoprawnej oraz informowanie zamawiających o sposobie usunięcia wad w ogłoszeniach przed skierowaniem do druku w Biuletynie.
W 1999 roku wydanych zostało 149 Biuletynów Zamówień Publicznych, które zawierały ponad 55 000 informacji o planowanych i zakończonych przetargach. Średnio na jeden przetarg wpływa ponad 5 ofert.
Agata Mikołajczyk dyrektor Departamentu Kontroli, Analiz i Szkoleń UZP, prawnik z uprawnieniami radcy prawnego
- Koordynuje i nadzoruje realizację zadań związanych z funkcjonowaniem systemu odwołań, analiz, szkoleń oraz kontroli.
W departamencie wykonywane są czynności związane z dwoma instrumentami kontroli przewidzianymi ustawą o zamówieniach publicznych. Dotyczą one zadań organizacyjno-technicznych funkcjonowania systemu odwoławczego (każdemu oferentowi, który ubiega się o zamówienie publiczne przysługuje prawo wniesienia protestu, a następnie odwołania do Prezesa UZP wobec czynności podejmowanych przez zamawiającego z naruszeniem przepisów ustawy o zamówieniach publicznych) oraz uprawnień kontrolnych Prezesa UZP. Dotyczy to szczególnie tych sytuacji, gdy zgodnie z ustawą nie przysługuje prawo wnoszenia protestów i odwołań (np. przy postępowaniach o wartości szacunkowej poniżej 30 tys. euro).
Departament upowszechnia doświadczenia związane z zasadami funkcjonowania systemu zamówień publicznych i praktyką ich udzielania. Korzysta tu m.in. z wiedzy gromadzonej na podstawie analiz orzecznictwa zespołów arbitrów oraz postępowań prowadzonych w ramach uprawnień kontrolnych prezesa urzędu.
— Z analizy odwołań wnoszonych do Prezesa UZP i z materiałów kontrolnych wynika, że często powtarzającym się i uzasadnionym zarzutem jest brak dokonywania opisu kryteriów oceny ofert, decydujących o wyborze oferty najkorzystniejszej — stwierdza dyrektor Agata Mikołajczyk.
Piotr Nils Górecki dyrektor Departamentu Współpracy Międzynarodowej i Integracji Europejskiej UZP; absolwent Wydziału Nauk Politycznych na Uniwersytecie w Upsali.
- Zgodnie z regulaminem organizacyjnym urzędu wykonuje zadania w zakresie:
— integracji europejskiej i harmonizacji polskiego prawa o zamówieniach publicznych z prawem europejskim;
— współpracy z instytucjami i organizacjami międzynarodowymi;
— zapewnienia spójności systemu zamówień publicznych w Polsce z postanowieniami umów międzynarodowych; wskazywania zmian w prawie międzynarodowym, przekazywania stosownych informacji w tym zakresie zainteresowanym resortom, urzędom centralnym, organizacjom oraz komórkom organizacyjnym UZP; uczestnictwa we współpracy międzynarodowej w zakresie uregulowań prawa o zamówieniach publicznych;
— gromadzenia aktów prawnych oraz informacji o systemach zamówień publicznych w innych krajach i organizacjach międzynarodowych;
— koordynacji działań podejmowanych i realizowanych w ramach urzędu w zakresie współpracy międzynarodowej.
Anita Wichniak-Olczak
rzecznik prasowy UZP; absolwentka Instytutu Resocjalizacji i Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego
oraz Podyplomowego Studium
Zarządzania w Szkole
Głównej Handlowej
n Do zadań rzecznika prasowego należą kontakty z mediami oraz opracowywanie analiz i przeglądów prasowych w zakresie zamówień publicznych. Bierze udział w organizowaniu m.in. regionalnych i branżowych konferencji UZP. Zajmuje się przygotowaniem szkoleń i seminariów dla arbitrów, a także materiałów informacyjnych na ich potrzeby. Przeprowadza analizy orzeczeń. Jest współautorem Informatora Urzędu Zamówień Publicznych.
Jedną z dziedzin jej działalności jest prowadzenie doradztwa w zakresie organizacji i merytorycznego programu szkoleń, inspirowanie oraz koordynacja przedsięwzięć wydawniczych związanych z problematyką zamówień publicznych, dotyczących przede wszystkim publikacji o charakterze szkoleniowym i informacyjnym, a także samodzielne przygotowywanie takich publikacji.