Czytasz dzięki

PPK nie przekonuje pracowników

opublikowano: 26-02-2020, 22:00

Zaledwie kilka procent Polaków uważa, że zaletą nowego programu oszczędzania na emeryturę jest jej wyższa wartość.

73 proc. osób uczestniczących w badaniu wykonanym na zlecenie Banku Millennium nie wie, czym są Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK). W ankiecie tej, przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych, wzięły udział osoby zatrudnione na umowy o pracę lub zlecenia. Tylko 44 proc. z nich otrzymało od swoich pracodawców informacje o tym nowym programie oszczędzania na emeryturę.

— Według danych Polskiego Funduszu Rozwoju do PPK przystąpiło dotychczas 39 proc. pracowników największych firm. To niewiele mimo — wydawałoby się — oczywistych korzyści dla pracownika — ocenia Grzegorz Maliszewski, główny ekonomista Banku Millennium.

Jego zdaniem niedoceniane są ewidentne finansowe zalety programu dla przyszłych emerytów dotyczące tego, że rachunki PPK będą zasilane nie tylko składkami pochodzącymi z wynagrodzeń. Jedynie 3,9 proc. badanych uznało za największą korzyść programu comiesięczne dopłaty z budżetów pracodawców (minimalnie po 1,5 proc. pensji) , a 4,9 proc. wskazało na jednorazowe dopłaty powitalne od państwa.

— Takie wyniki badania z jednej strony mogą oznaczać niską świadomość korzyści, ale z drugiej respondenci mogą uważać, że takie zachęty finansowe nie są wystarczające do przekonania do długoterminowego inwestowania na rynkach finansowych w programie emerytalnym zaprojektowanym przez państwo. Wydaje się jednak, że głównym powodem jest nieświadomość znaczenia długoterminowego oszczędzania na emeryturę — komentuje Grzegorz Maliszewski.

Według tylko 6 proc. respondentów podstawową zaletą programu jest powiększenie przyszłej emerytury. Nieco więcej badanych wskazało na automatyczne oszczędzanie na emeryturę.

cc937a7e-4287-11ea-b77f-2e728ce88125
Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy