PPP w sektorze drogowym

ADRIANA BRONIKOWSKA, MAGDALENA LASKOWSKA
opublikowano: 26-05-2014, 00:00

Do tej pory w sektorze drogowym współpraca partnera publicznego i prywatnego w większości przypadków oparta była na modelu koncesyjnym i dotyczyła głównie autostrad, za korzystanie z których można pobierać opłaty.

W odniesieniu do płatnej infrastruktury transportowej formuła wynagradzania partnerów prywatnych może być oparta na modelu opłat rzeczywistych (partner prywatny wynagradzany jest z przychodów od użytkowników), modelu myta ukrytego (tzw. shadow toll), gdzie partner publiczny uiszcza na rzecz partnera prywatnego opłatę za każdy przejechany drogą kilometr lub pojazd, na modelu mieszanym lub modelu opartym na opłacie za dostępność, w którym partner prywatny otrzymuje wynagrodzenie w konkretnych terminach za utrzymanie określonych wskaźników dostępności.

Obecnie poważnie rozważa się realizowanie w formule partnerstwa publiczno-prywatnego inwestycji dotyczących dróg, za korzystanie z których opłat pobierać nie można. Przejawem tego zainteresowania jest wybrany przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju pilotażowy projekt PPP dotyczący przebudowy i utrzymania ponad 300 km dróg wojewódzkich w województwie dolnośląskim. Projekt otrzyma od ministerstwa kompleksowe wsparcie w zakresie doradztwa, pomocy w przygotowaniu inwestycji i wypracowaniu modelowej dokumentacji, a w jego ramach trwa obecnie przetarg na doradców. Wart uwagi jest też drogowy przetarg w formule PPP zorganizowany przez województwo kujawsko-pomorskie, który jest już na etapie dialogu konkurencyjnego.

W przypadku dróg wojewódzkich, za które nie są przewidziane opłaty od użytkowników, najczęściej stosowanym mechanizmem wynagradzania partnera prywatnego będzie ten oparty na opłacie za dostępność. Partnerowi prywatnemu powinno zależeć na wybudowaniu drogi z należytą starannością oraz prawidłowym jej utrzymaniu, bowiem w przypadku, gdy odcinek drogi nie byłby dostępny (np. na skutek niedotrzymania określonych terminów naprawy ubytku w nawierzchni, nieusunięcie zaśnieżenia we wskazanym terminie lub z innych przyczyn), opłata za dostępność zostanie stosownie pomniejszona.

Należy pamiętać, że pieniądze unijne nie będą zasilać polskich inwestycji bez końca, dlatego niezbędne jest wypracowanie alternatywnych mechanizmów, które pozwolą sektorowi publicznemu na realizowanie swoich ustawowych obowiązków w zakresie utrzymania i rozbudowy dróg. Oba projekty wojewódzkie pokazują, że formuła PPP ma szansę stać się interesującym rozwiązaniem w tym sektorze.

ADRIANA BRONIKOWSKA

radca prawny, Kancelaria Hogan Lovells

MAGDALENA LASKOWSKA

prawnik, Kancelaria Hogan Lovells

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: ADRIANA BRONIKOWSKA, MAGDALENA LASKOWSKA

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu