Pracodawcy RP przeciw ograniczaniu reklamy piwa

PAP
opublikowano: 14-03-2018, 20:13

Zakaz reklamy piwa od godz. 6 do 23 mocno uderzy w branżę piwowarską; wątpliwe, by ograniczył spożycie alkoholu - ocenili Pracodawcy RP w wydanym w środę oświadczeniu.

Ograniczenie reklam piwa przewiduje – przygotowana w Ministerstwie Zdrowia - nowelizacja ustaw o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

W uzasadnieniu projektu napisano, że zawarte w nim rozwiązania mają zminimalizować zjawisko nadużywania alkoholu, które staje się – jak stwierdzono – coraz większym problemem. Autorzy regulacji podnoszą, że spożycie alkoholu w Polsce jest wyższe niż średnia w krajach UE. Zaznaczyli, że szacunki Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) mówią, że spożycie alkoholu w Polsce może wynieść w 2025 r. 12,3 l na jednego mieszkańca populacji osób powyżej 15 lat.

Ministerstwo Zdrowia podnosi, że każdego roku z przyczyn pośrednio i bezpośrednio związanych z alkoholem umiera w Polsce ok. 10 tys. osób. Projekt zakłada m.in. że reklama i promocja piwa nie będzie mogła być prowadzona w telewizji, radiu, kinie, teatrze i innych instytucjach kultury między godz. 6 a 23.

W ocenie Pracodawców RP, "należy się zastanowić, czy takie rozwiązanie ma jakiekolwiek szanse zadziałać zgodnie z intencjami pomysłodawcy". "Nowelizacja będzie za to na pewno mieć istotny – i negatywny – wpływ dla przemysłu piwowarskiego. A jest on bardzo ważnym elementem polskiej gospodarki" – uważa organizacja.

W obecnym stanie prawnym emisja spotów reklamowych piwa jest dopuszczalna w godzinach 20 – 6. Proponowana zmiana pozwoli na ich emisję dopiero po godz. 23. "Tak restrykcyjny zapis należy postrzegać de facto jako całkowity zakaz reklamy piwa. Czy zmniejszy on spożycie alkoholu? Nie. Dane pokazują, że zwiększone nakłady reklamowe browarów i wzrost czasu antenowego przeznaczonego na reklamę, jak również większa liczba kontaktów widzów z reklamą piwa, nie przekładają się na zwiększoną sprzedaż zarówno w ujęciu całego rynku, jak i na osobę" – przekonują Pracodawcy RP .

Organizacja podnosi, że między 2012 r. a 2016 r. wydatki na telewizyjną reklamę piwa wzrosły blisko o połowę (47 proc.), czas trwania reklam piwa w telewizji – niemal czterokrotnie, a liczba kontaktów przeciętnego telewidza z reklamą piwa – o 52 proc. Mimo to konsumpcja piwa per capita w latach 2012–2016 utrzymywała się na podobnym poziomie (97–99 l), podobnie jak całkowity rynek piwa wahający się w przedziale 37–38 mln hektolitrów rocznie.

"Trzeba przypomnieć, że dopuszczenie reklamy piwa było związane z przyjętą w latach 90. polityką przesuwania konsumpcji z alkoholi mocnych do słabszych. Było to jedno z działań, które przyczyniło się do zmiany struktury konsumpcji alkoholu z napojów spirytusowych w kierunku napojów o niższej zawartości alkoholu" – zaznacza organizacja.

Jej zdaniem, polskie ustawodawstwo dotyczące reklamy piwa należy do najbardziej restrykcyjnych w Europie, a wprowadzenie kolejnych restrykcji może przyczynić się do zwiększenia spożycia alkoholi wysokoprocentowych.

Pracodawcy zaznaczają, że "należy oczywiście pozytywnie oceniać dbałość państwa o zdrowie publiczne i przeciwdziałanie nieodpowiedzialnej konsumpcji alkoholu". "Niemniej jednak wprowadzane rozwiązanie wydaje się działaniem nieadekwatnym, a nawet pozornym" - oceniono. "Naszym zdaniem, wprowadzany zakaz reklamy piwa w żaden sposób nie przyczyni się do ograniczenia nadużywania alkoholu. Jest to bez wątpienia ważny cel, dlatego powinien być realizowany w sposób skuteczny, a nie pozorny, tj. poprzez edukację i trwałą zmianę postaw" – wskazano w stanowisku.

Projekt nowelizacji ustaw o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi dotyczy nie tylko kwestii reklam. Z uwagi na pojawienie się na rynku alkoholu m.in. w postaci proszków, kryształów, żeli i pasty zaproponowano przepis zabraniający wprowadzania do obrotu alkoholu w innej postaci niż płynna, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej. Projekt zakłada ponadto m.in. zmianę sposobu powoływania i odwoływania dyrektora Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Branża spożywcza / Pracodawcy RP przeciw ograniczaniu reklamy piwa