Pracownicy krytykują sieci handlowe

WIS
28-05-2010, 11:16

Wytykają im niskie płace, złe traktowanie i brak dialogu. Z tego powodu NSZZ Solidarność uruchamia kampanię „uśmiechnięta kasjerka”. Ma ona radykalnie poprawić warunki pracy w handlu.

Branża handlowa jest jednym z największych pracodawców w Polsce (zatrudnia blisko 2 mln osób). Z uwagi na wyjątkowo ostrą konkurencję nie jest ona niestety wolna od kontrowersji i napięć, m.in. na linii sieci handlowe – dostawcy, czy sieci handlowe – pracownicy. Na problemy z jakimi borykają się pracownicy sieci handlowych w Polsce postanowił w oryginalny sposób zwrócić uwagę społeczeństwa związek zawodowy NSZZ Solidarność. Uruchamia on właśnie kampanię społeczną zatytułowaną „uśmiechnięta kasjerka”, której celem jest poprawa warunków pracy osób zatrudnionych w super i hipermarketach. Akcja polega m.in. na uruchomieniu specjalnej strony internetowej, dzięki której zbierane będą podpisy polskich konsumentów pod petycją skierowaną do zarządów sieci handlowych. Strona internetowa ma ponadto stać się forum wymiany informacji i doświadczeń między pracownikami różnych sieci handlowych. Kampania będzie też prowadzona na znanych portalach społecznościowych, jak np. facebook.

Z badania ankietowego przeprowadzonego przez NSZZ Solidarność wśród pracowników różnych sieci super i hipermarketów wynika, że ich relacje z pracodawcami cechuje brak zaufania i obustronnego dialogu (aż 65 proc. odpowiedzi). NSZZ Solidarność zwraca uwagę na pięć głównych problemów zgłaszanych przez pracowników handlu wielkopowierzchniowego: niski poziom płac, brak zainteresowania szefów sieci dialogiem i warunkami pracy w poszczególnych sklepach, brak poszanowania podstawowych potrzeb i praw pracowniczych, zaniedbania dotyczące bezpieczeństwa pracy i brak poszanowania życia prywatnego pracowników.

- To nieprawda, że pracownicy sieci handlowych nie mają możliwości prowadzenia dialogu z kierownictwem. Działają w nich związki zawodowe, rady pracownicze, rzecznicy czy telefony zaufania. A wynagrodzenia w sieciach handlu wielkopowierzchniowego w Polsce są około 25 proc. wyższe od średniej dla całego sektora handlu – mówi Andrzej Faliński z Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

Więcej w piątkowym "PB".

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: WIS

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / Pracownicy krytykują sieci handlowe