Do końca pierwszego kwartału 2024 r. Scania Production, spółka powstała w 1992 r. i jeden z największych pracodawców w Słupsku, zamierza zakończyć działalność w fabryce nadwozi autobusów.
— Produkcja autobusów w fabryce przy ul. Grunwaldzkiej będzie stopniowo wygaszana. Scania nie zniknie kompletnie z lokalnego rynku, pozostając przy produkcji podwozi autobusowych — mówi Robert Eriksson, dyrektor zarządzający Scania Production Słupsk.
Scania zatrudnia ponad 1 tys. osób i zwolni ok. 700. Pierwsze zwolnienia nastąpią z końcem października, kolejne będą odbywać się co miesiąc, największe przypadną na II kw. 2024 r. Likwidowana jest część zakładu, w której odbywa się produkcja pełnej zabudowy autobusów. W zakładzie przy ul. Grunwaldzkiej są produkowane podwozia i ta część jako jedyna w tej lokalizacji również zostanie utrzymana. Działalność utrzyma też funkcjonująca od września 2022 r. w podsłupskiej Kobylnicy fabryka podwozi autobusowych typu K. Zdecydowana większość pracowników tej części firmy nie jest przewidziana do zwolnienia. Wszystkie osoby zatrudnione po restrukturyzacji będą realizować działania skupione wokół produkcji podwozi.
Zwalniani pracownicy dostali lub dostaną od firmy pakiet socjalny i wsparcie, w tym m.in. odprawy, dofinansowanie kursów i szkoleń, a nawet relokacji. Firma współpracuje też z prezydentem Słupska, ZUS-em, PUP-em, urzędem marszałkowskim, Pomorską Agencją Rozwoju Regionalnego i Agencją Rozwoju Pomorza. 21 października odbędą się targi pracy przeznaczone wyłącznie dla pracowników Scanii. Obecność potwierdziło już ponad 40 firm z różnych części Pomorza.
Scania zamierza sprzedać teren, na którym obecnie zlokalizowany jest zakład produkcji autobusów. Jego powierzchnia to ok. 10 ha, a powierzchnia hal to ok. 35 000 m kw.
— Chcemy pozyskać inwestora, który mógłby na bazie istniejącej infrastruktury uruchomić inny zakład produkcyjny. Optymalnym kierunkiem mógłby być sektor elektromobilności. Słupsk ma ku temu duży potencjał z uwagi na rozwijany w mieście Słupski Klaster Bioenergetyczny — dodaje Mirosław Kamiński z Pomorskiej Agencji Rozwoju Regionalnego, prezes Słupskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.