Pracownik na forach

KATARZYNA WITKOWSKA-PERTKIEWICZ radca prawny w kancelarii prawnej Squire Sanders Święcicki Krześniak
01-07-2013, 00:00

Media społecznościowe mogą usprawnić komunikację firmy z rynkiem, a wykorzystane jako narzędzie marketingowe — wspierać budowanie wizerunku marki.

KOMENTARZ

Media społecznościowe umożliwiają bezpośredni kontakt z potencjalnymi klientami. Mogą usprawnić komunikację firmy z rynkiem, a wykorzystane jako narzędzie marketingowe — wspierać budowanie wizerunku marki. Planując takie działania, warto przygotować i wdrożyć w firmie politykę korzystania z internetu przez pracowników. Jej istotnym elementem jest szczegółowe określenie zasad działania pracowników odpowiedzialnych za kreowanie wizerunku pracodawcy. Osoby upoważnione do dokonywania wpisów na firmowym profilu czy opracowywanie zagadnień na firmowego bloga powinny znać swoje obowiązki, zasady budowania spójnej komunikacji i zarządzania treściami.

Polityka korzystania z internetu powinna uwzględniać wszystkie aspekty wynikające z prawa pracy, prawa autorskiego, przepisów dotyczących przeciwdziałania nieuczciwej konkurencji, komunikatów przekazywanych drogą elektroniczną, ochrony tajemnicy firmy i danych osobowych. Pracownik musi być świadomy, do jakich działań jest uprawniony czy zobowiązany, a jakie nie są pożądane lub niezgodne z prawem. W zapisach polityki należy określić działania, które mogą być zakwalifikowane jako czyn nieuczciwej konkurencji. Są nimi m.in. ujawnienie cudzych informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa oraz wpisy powodujące rozpowszechnianie nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd wiadomości o innym przedsiębiorcy.

Z polityki musi jasno wynikać, kto jest właścicielem wpisów dokonanych przez pracowników na profilach pracodawców. W myśl art. 12 Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych właścicielem praw autorskich do utworów pracownika powstałych w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy jest pracodawca. Warunkiem nabycia przez niego autorskich praw majątkowych do utworu jest jego stworzenie przez pracownika w granicach wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron. Określone czynności związane z mediami elektronicznymi powinny zatem należeć do zakresu zadań pracownika.

Aktywność pracowników w mediach społecznościowych w imieniu pracodawcy zwykle wiąże się też z upublicznieniem ich danych osobowych.

Prawo za takie dane uważa się wszelkie informacje dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej, np. imię i nazwisko w połączeniu z dodatkowymi wskazówkami, np. datą i miejscem urodzenia, miejscem zamieszkania, miejscem wykonywania pracy czy cechami zewnętrznymi — przykładowo zdjęciem. W czasie zatrudnienia pracodawca jest upoważniony w określonym przez przepisy zakresie do gromadzenia i przetwarzania danych osobowych pracowników. Po ustaniu stosunku pracy mogą być one wykorzystywane wyłącznie do celów archiwalnych. Oznacza to, że po zakończeniu współpracy z pracownikiem aktywnie uczestniczącym w tworzeniu profesjonalnego profilu pracodawcy w mediach społecznościowych firma musi dokonać niezbędnych zmian tak, by treści odnoszące się do tego byłego pracownika nie naruszały przepisów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: KATARZYNA WITKOWSKA-PERTKIEWICZ radca prawny w kancelarii prawnej Squire Sanders Święcicki Krześniak

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / Pracownik na forach