PragmaGO znów na branżowych zakupach

Agnieszka MorawieckaAgnieszka Morawiecka
opublikowano: 2024-02-05 20:00

Po akwizycji małej Fandli w 2022 roku spółka kupiła 100 proc. akcji znacznie większego gracza z branży.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • ile PragmaGO zapłaciła za 100 proc. akcji Monevii
  • czy spółka zamierza połączyć się ze swoim nowym nabytkiem
  • w jakiej branży Monevia ma najwięcej klientów
  • jaki wzrost obrotów prognozuje PragmaGO w tym roku
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Choć 2023 r. przyniósł spadki obrotów firm faktoringowych, to branża liczy w tym roku na ożywienie gospodarcze, które powinno zaowocować powrotem do wzrostu. PragmaGO, której obroty wzrosły o 12 proc. r/r, zwiększa masę nie tylko organicznie. Właśnie przejęła 100 proc. akcji specjalizującej się w mikrofaktoringu firmy Monevia od funduszu 21 Concordia, który zainwestował w firmę w 2014 roku. To druga po Fandli akwizycja PragmaGO i nie ostatnia.

Razem, ale osobno

PragmaGO wyłożyła na wywodzącą się z Bydgoszczy Monevię 11,1 mln zł. Zakup firmy, która jest liderem na rynku finansowania pojedynczych faktur został sfinansowany ze środków własnych oraz pozyskanych z emisji obligacji.

Monevia stanie się spółką portfelową PragmaGO. Zachowa odrębną osobowość prawną i nadal będzie się rozwijać pod własną marką, tyle, że pod skrzydłami i według pomysłu nowego właściciela.

Jako część Grupy PragmaGO ma być liderem na polskim rynku w invoice discoutingu. To elastyczny produkt finansowy, umożliwiający spieniężenie pojedynczej faktury, wystawianej za każdym razem na innego odbiorcę. Usługi Monevii dla najmniejszych klientów mają być w pełni zautomatyzowane, bez ramowych umów i opłat inicjacyjnych.

Natomiast PragmaGO, która celuje w małe i mniejsze średnie firmy, ma umacniać pozycję w faktoringu ze stałą umową, na wysokie limity finansowania (od kilkuset tysięcy do kilkunastu milionów złotych) i rozwijać produkty oferowane w embedeed finance.

- Monevia daje nam możliwość dotarcia do dużego grona klientów. To może być driver wzrostu obrotów PragmaGO. Nie dla wszystkich klientów Monevii finansowanie pojedynczych faktur jest idealnym rozwiązaniem. Ci, którzy mają powtarzalnych kontrahentów, mogą się zainteresować faktoringiem ze stałą umową, który lepiej spełni ich potrzeby – mówi Łukasz Ramczewski, wiceprezes PragmaGO.

Transportowy sznyt

- Przyłączenie Monevii do Grupy PragmaGO otwiera przed nami nowe możliwości rozwoju – zarówno oferty produktowej, jak i zwiększenia skali działalności. Dołączamy do organizacji, której cele strategiczne oraz kultura organizacyjna są zbieżne z naszymi – mówi Maciej Drowanowski, prezes Monevii.

Jak podkreśla, firma ma ugruntowaną pozycję na rynku i wysoką rozpoznawalność, szczególnie w branży TLS.

- Produkt Monevii bardzo dobrze odpowiada na potrzeby tego rynku, na którym często pojawia się zmienność kontraktacji. Przewoźnicy bowiem mają zlecenia ze strony różnych płatników, przez co faktoring ze stałą umową może nie być optymalnym rozwiązaniem. Invoice discounting to rozwiązanie, które firma transportowa może wykorzystywać w swojej działalności na co dzień, utrzymywać płynność finansową i realizować kolejne zlecenia – mówi Maciej Drowanowski.

Akwizycje na oku

PragmaGO, której obroty faktoringowe sięgnęły 1,6 mld zł w 2023 r., finansuje ok. 700 klientów faktoringowych miesięcznie, a Monevia ok. 500. W 2022 roku firma miała ok. 180 mln zł obrotów, a 2023 r. zakończy na poziomie ok. 200 mln zł. Nowy właściciel liczy, że w tym roku Monevia utrzyma dwucyfrowe tempo wzrostu obrotów.

PragmaGO oczekuje w tym roku ożywienia gospodarczego, które powinno wpłynąć m.in. na zwiększoną kontraktację i liczbę wystawianych faktur, a tym samym na wzrost obrotów firm faktoringowych i ich portfela. Spółka, która w 2021 r. została przejęta i dokapitalizowana przez Enterprise Investors, nie wyklucza kolejnych przejęć w Polsce, jeśli tylko pojawi się ciekawy cel na horyzoncie.

- Obecnie analizujemy kilka podmiotów zagranicznych, prowadzimy szereg rozmów. Szukamy firmy, która będzie komplementarna w stosunku do Grupy PragmaGO i umożliwi uzyskanie efektu synergii – mówi Łukasz Ramczewski.