Pralki się rozkręcają, piekarniki - rogrzewają

Polskie fabryki wyprodukowały w 2020 r. 30 mln sztuk sprzętu AGD, czyli o 3 proc. więcej niż rok wcześniej. Przychody branży wzrosły do 33 mld zł.

Przeczytaj tekst i dowiedz się:

  • O ile urósł w 2020 r. eksport działających w Polsce producentów AGD
  • O ile więcej wydali na AGD Polacy
  • Jak zmieniło się zatrudnienie w fabrykach AGD
  • Jakie są prognozy dla branży na ten rok

Pralki się rozkręcają, piekarniki - rogrzewają

opublikowano: 17-02-2021, 20:00

Polskie fabryki wyprodukowały w 2020 r. 30 mln sztuk sprzętu AGD, czyli o 3 proc. więcej niż rok wcześniej. Przychody branży wzrosły do 33 mld zł.

Polska, w której działa obecnie 35 zakładów produkujących sprzęt gospodarstwa domowego, po raz kolejny umocniła się na pozycji europejskiego lidera.

Europa lubi made in Poland…

Według branżowej organizacji APPLiA Polska wartość naszego eksportu dużego AGD po raz pierwszy w historii przekroczyła 20 mld zł (4,6 mld EUR). To wzrost o 6 proc. wobec 2019 r. Zagranica odpowiada więc za 91 proc. przychodów polskich producentów. Do Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji i innych państwa trafiło w 2020 r. 22,7 mln pralek, lodówek i innego sprzętu gospodarstwa domowego wyprodukowanego nad Wisłą.

kliknij w infografikę, aby ją powiększyć:

Udział eksportu AGD w całej polskiej sprzedaży zagranicznej sięgnął w minionym roku 2,53 proc. (3,62 mld EUR). Lepszym wynikiem mogą się pochwalić tylko producenci mebli (4,05 mld EUR). Za AGD są producenci aut osobowych i autobusów (3,46 mld EUR), RTV (2,98 mld EUR), statków i jachtów (2,4 mld EUR), czy okien i drzwi (1,83 mld EUR).

…Polacy wolą chińszczyznę

Rodzime AGD kupowali oczywiście także nasi rodacy, choć częściej sięgali po urządzenia z importu. W 2020 r. nabyli niespełna 2 mln wytworów z polskich fabryk i 3,7 mln sztuk dużego AGD z zagranicy (głównie z Chin, Niemiec i Turcji). Wartość importu utrzymała się jednak na poprzednim poziomie około 4,1 mld zł.

APPLiA Polska szacuje, że na duże i małe AGD wydano łącznie w kraju 13,6 mld zł, czyli aż o 14 proc. więcej niż przed rokiem. Kwietniowe zamknięcie sklepów stacjonarnych mocno odcisnęło się na handlu i branża musiała w kolejnych miesiącach nadrabiać zaległości.

Wiele sektorów z powodu pandemii i administracyjnych obostrzeń musiało redukować zatrudnienie, ale w branży AGD pracowników przybyło. Obecnie firmy z sektora zatrudniają 31 tys. osób, z czego 26 tys. pracuje bezpośrednio przy produkcji, a pozostałe 5 tys. w regionalnych i globalnych centrach badań i rozwoju, informatycznych, zakupowych itp. (w połowie minionej dekady było to raptem 8 tys. osób). Jednak, co podkreślają przedstawiciele APPLiA Polska, zatrudnienie u poddostawców, kooperantów czy w serwisach powoduje, że w całym sektorze pracuje w Polsce nawet 100 tys. osób.

Ten rok ma być dla branży kolejnym rokiem rozwoju.

- Wzrost rynku w 2021 r. szacujemy na kilka procent, a ja osobiście stawiam na 4 proc., co w obecnej sytuacji jest optymistycznym założeniem - mówi Wojciech Konecki, prezes APPLiA Polska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.