Predyspozycje i rozwój umiejętności

RFA
06-08-2012, 00:00

Ukończenie odpowiednich studiów czy kursów nie wystarczy, aby być dobrym coachem.

— Coach często jest mylony z kimś, kto zajmuje się doradztwem. Tymczasem, aby być coachem należy dysponować podobnym do doradztwa czy szkoleń zestawem kompetencji, ale najistotniejsza różnica polega na przesunięciu odpowiedzialności za rozwój na osobę coachowaną. To ona ma dzięki coachingowi zdecydować o swoim rozwoju, o kierunku tego rozwoju, o głębokości zmian, jakie w niej zajdą — opisuje Janusz Sytek, wiceprezes Firmy 2000, przedsiębiorstwa szkoleniowo-doradczego.

Zdaniem ekspertów, narzędzi coachingowych łatwo się nauczyć na kursach czy studiach podyplomowych, ale to za mało, aby odpowiednio wykonywać tę pracę.

— Takie umiejętności mogą być np. wykorzystywane przez menedżerów wyższego szczebla, nie oznacza to jednak, że są profesjonalnymi coachami. Poza wykorzystywaniem tych narzędzi coach powinien rozwijać swoje predyspozycje. Proces rozwojowy trwa około dwóch lat. W przypadku certyfikatu ICF można podejść do egzaminu dopiero po 100 godzinach praktyki coachingowej — tłumaczy Izabela Kluzek, dyrektor zarządzający w HPR Group, coach ICF.

Dlatego specjaliści podkreślają, że w przypadku coachów równie ważna jest wiedza, jak i odpowiednie umiejętności i kompetencje. Zdaniem Izabeli Kluzek, przy wyborze kursów czy studiów z tego zakresu ważne jest m.in. to, jakie uprawnienia dają, bo niewiele kończy się otrzymaniem rozpoznawalnego na rynku certyfikatu. Należy także zwrócić uwagę, czy kurs prowadzi profesjonalna organizacja, rozpoznawalną na polskim rynku i na rynkach zagranicznych.

— Kolejnym ważnym elementem są wykładowcy, którzy powinni być coachami z długoletnią praktyką. Ten aspekt jest szczególnie ważny, bo coaching jest sposobem rozwoju innych osób różniącym się znacznie od innych metod rozwojowych — mówi Izabela Kluzek.

Jak twierdzi Janusz Sytek, zdobycie certyfikatu coacha jednej z instytucji prowadzącychw sposób systemowy szkolenie i weryfikację wymaganych kompetencji jest wartościowe i ułatwia prowadzenie działalności coachingowej.

— Coaching jest dziedziną, w której ścierają się różne podejścia. Jest dosyć duża grupa osób, które mając stosowne kompetencje, prowadzą sesje coachingowe bez jakichkolwiek formalnych weryfikacji. Jedyną i najbardziej wiarygodną są opinie zadowolonych klientów — dodaje. Jak mówi Izabela Kluzek, coach to osoba o dużych umiejętnościach interpersonalnych.

— Empatyczny, nastawiony na ludzi, potrafiący słuchać i zadawać trafne pytania. Coach to również osoba, która nie ocenia i nie wydaje pochopnych osądów, potrafi patrzeć z dystansem na trudne sytuacje swoich klientów. To osoba dojrzała,stabilna emocjonalnie, z dużą pokorą wobec życia i ludzi — wylicza.

Specjalistka tłumaczy też, że jeżeli ktoś nie ma pewnych cech, rozwiniętych umiejętności pracy z innymi, to nie odniesie sukcesu na tym polu. W coachingu, jak w każdym zawodzie, najlepiej radzą sobie pasjonaci, głęboko wierzący w wartość i moc tego narzędzia.

— Osoby z natury autokratyczne będą musiały wykonać gigantyczną pracę, by obudzić w sobie uwagę na inne rozwiązania, które niekoniecznie same uważałyby za właściwe. Osoby nader delikatne, łatwo poddające się cudzym sugestiom też będą musiały się bardzo natrudzić, by być w stanie zadać właściwe pytanie sprawdzające podejście osoby coachowanej — dodaje Janusz Sytek.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: RFA

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / Predyspozycje i rozwój umiejętności