Preem znów wniesie skargę do instytucji UE
RAFINERIA PRZESZKADZA: Mamy nadzieję, że po sprywatyzowaniu Rafinerii Gdańskiej MSP nie będzie blokowało naszej inwestycji — mówi Adam Ringer, członek zarządu Preem Petroleum Polska. fot. M. Pstrągowska
Preem, szwedzki koncern paliwowy, złoży drugą skargę do Unii Europejskiej na polski resort skarbu, który blokuje budowę w Porcie Gdynia terminalu przeładunkowego.
Szwedzka firma Preem przygotowuje drugą skargę do organów Unii Europejskiej na Ministerstwo Skarbu Państwa, które zablokowało możliwość zbudowania bazy przeładunkowej paliw płynnych na terenie Portu Gdynia. Nie wyraziło ono zgody na wynajęcie szwedzkiemu koncernowi terenów pod inwestycję. Starania o budowę wartego 100 mln zł terminalu trwają od czterech lat. W 1998 r. Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę spółki i przyznał, że MSP może decydować o losach szwedzkiej inwestycji. Preem odwołał się wówczas do Komisji Europejskiej, zarzucając polskiemu ministerstwu łamanie umów stowarzyszeniowych z UE.
— Skargę wycofaliśmy w zamian za obietnicę pozwolenia na rozpoczęcie inwestycji. Zgodziliśmy się nawet na odroczenie uruchomienia terminalu do 2003 roku. Niestety, obietnica nie została dotrzymana, wobec tego przygotowujemy kolejną skargę — mówi Adam Ringer, członek rady nadzorczej Preem Petroleum Polska.
— Nasz port bardzo liczył na inwestycje Szwedów — mówi Janusz Jarosiński, prezes zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Gdyński port otrzymywałby rocznie około 60 mln zł z tytułu opłat dzierżawnych i jednorazowo ponad 16 mln zł na rozwój infrastruktury. Realizację tego projektu zaaprobowały również władze lokalne, Urząd Morski, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej.
Inną opinię na temat usytuowania terminalu szwedzkiej firmy ma jednak resort skarbu. W decyzji z listopada 1997 czytamy, że budowa terminalu „zagrażać będzie interesowi gospodarczemu państwa”. W przypadku powstania w Gdyni bazy przeładunkowej paliw płynnych mogłaby spaść wartość przygotowywanej do prywatyzacji Rafinerii Gdańskiej. Resort skarbu do tej pory nie zmienił stanowiska.
— Zgody na budowę bazy nie ma i nie będzie — ucina Maciej Chojnacki z zespołu prasowego Ministerstwa Skarbu Państwa.