Prefabrykaty stają się modne

opublikowano: 25-06-2020, 22:00

Mieszkania modułowe wciąż kojarzą się Polakom z tzw. wielką płytą, ale powoli zaczyna się to zmieniać

W porównaniu ze Skandynawią budownictwo prefabrykowane nad Wisłą raczkuje, ale eksperci widzą pozytywną zmianę — Polacy coraz częściej interesują się składaniem domów z modułów, zwłaszcza drewnianych. Argumentami za są oszczędność czasu i ekologia.

JEDNO „ALE”:
JEDNO „ALE”:
Budownictwo modułowe ma też „drobne” wady, np. może być problem z przywiezieniem prefabrykatów i ich montażem. Nie na każdą posesję bowiem może wjechać duży sprzęt.
Fot. ARC

Inny standard

Słowo „prefabrykat” większości Polaków nadal przywodzi na myśl bloki z wielkiej płyty, stawiane masowo w latach 70. i 80. XX w.

— Składano je także z elementów, które powstawały poza terenem budowy. I choć jedno z drugim ma naprawdę niewiele wspólnego, to skojarzenie jest sporym utrudnieniem dla popularyzacji budownictwa modułowego. Dzisiejsze prefabrykaty pozwalają na zrealizowanie niemal każdej wizji architektonicznej, a maszyny produkujące je w fabrykach są bardzo dokładne i zapewniają elementy najwyższej jakości. Dzięki temu otrzymujemy budynek o bardzo dobrych parametrach technicznych — tłumaczy Marcin Krasoń, ekspert obido.pl.

Podkreśla też przewidywalność kosztów i szybkość realizacji.

— Nie dość, że dużo mniej ogranicza nas pogoda, to jeszcze produkcję elementów można rozpocząć przed formalnym otrzymaniem pozwolenia na budowę — dodaje Marcin Krasoń.

O zaletach prefabrykatów mówi także Jarosław Skoczeń, ekspert rynku nieruchomości.

— Budownictwo modułowe ma wielką przyszłość. Jest zupełnie inne niż to, które pamiętamy z lat 70. czy 80. XX w. Ludzie muszą jednak się przekonać, że to zupełnie nowa i tańsza technologia, a mieszkania powstają znacznie szybciej — mówi Jarosław Skoczeń.

Rośnie zapotrzebowanie

Specjalizujące się w produkcji prefabrykatów polskie firmy od lat bardzo dobrze radzą sobie za granicą. Dotyczy to zwłaszcza Szwecji, gdzie około 12-13 proc. obiektów wielokondygnacyjnych to budynki z drewna. W przypadku domów jednorodzinnych współczynnik jest jeszcze wyższy. W Polsce sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Wystarczy spojrzeć na statystyki — pozwolenia na budowę obiektów drewnianych stanowią tylko 0,5 proc. wszystkich wydawanych.

Ekologia zaczyna jednak odgrywać coraz większą rolę w życiu Polaków, więc producenci prefabrykatów mają coraz więcej zamówień na rodzimym rynku. Spółka Unihouse np. ma na koncie m.in. budowę noclegowni dla bezdomnych mężczyzn w Katowicach i dwóch placówek opiekuńczo-wychowawczych w Gdańsku. W ubiegłym roku wyprodukowała 92 całoroczne domki modułowe, które stanęły w Suntago Village przy parku wodnym w Mszczonowie na Mazowszu. Na początku 2020 r. natomiast podpisała umowę na realizację pierwszego etapu modułowego hotelu w Mszczonowie.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Prowadzimy kolejne rozmowy z prywatnymi partnerami dotyczące inwestycji mieszkaniowych i akademickich oraz w sektorze partnerstwa publiczno-prywatnego — mówi Karolina Rzemieniecka, kierownik sprzedaży na rynku polskim spółki Unihouse.

O większym zainteresowaniu polskich klientów mówi także Robert Jędrzejowski, prezes spółki Pekabex. Ma ona coraz więcej zapytań o opublikowany niedawno katalog „System Pekabex — Budynki Mieszkalne”, skierowany do inwestorów, deweloperów i biur projektowych zainteresowanych wykorzystaniem technologii prefabrykacji.

— Udział nowoczesnego budownictwa w Polsce na pewno będzie rósł wraz ze wzrostem kosztów pracy i możliwością automatyzacji procesów budowlanych. To duża szansa dla rynku mieszkaniowego — twierdzi Robert Jędrzejowski.

Wpływ ekologii

Nową tendencję na rynku dostrzegają także deweloperzy.

— Do niedawna większym zainteresowaniem cieszyły się domy murowane, które zdecydowanie szybciej udawało nam się sprzedać. Tak było np. na osiedlu Villa Campina w Ożarowie Mazowieckim, gdzie klient może wybierać między domem murowanym a prefabrykowanym. Teraz trend powoli zaczął się odwracać — mówi Małgorzata Ostrowska, członek zarządu JW Construction.

Piętrowe domy o powierzchni 108 m kw. powstają w należącej do dewelopera fabryce w Tłuszczu. Ich cena to około 5,4 tys. za 1 m kw. Każdy budynek ma dostęp do ogrodu o powierzchni 340-530 m kw.

— Dom powstaje w dwa tygodnie. Tylko 10 proc. prac odbywa się na działce — ogrodzonej i uzbrojonej. Drewno użyte do konstrukcji budynków charakteryzuje się niskim współczynnikiem przewodzenia ciepła, a dzięki suszeniu komorowemu dodatkowo uzyskuje m.in. wytrzymałość i odporność na wilgoć — mówi Małgorzata Ostrowska. JW Construction będzie kontynuował budowę jednorodzinnych domów modułowych.

— W najbliższym czasie uruchomimy także budowę wielorodzinnych domów z drewna. W miejscowości Zawada, w gminie Myślenice, powstanie kameralne ekoosiedle złożone z dziewięciu trzypiętrowych budynków z zapleczem sportowym — informuje Małgorzata Ostrowska.

OKIEM EKSPERTA

Piętno dawnych czasów

BEATA WALCZEWSKA, ekspertka rynku pierwotnego Otodom.pl

Aby technologia prefabrykacji stała się w Polsce standardem, musi zmienić się mentalność rodaków, którzy zrazili się do wielkiej płyty z czasów PRL. Wciąż liczy się dla nich trwałość i cegła, wolą po prostu postawić dom w technologii tradycyjnej. Na szczęście rośnie pokolenie, które nie pamięta dawnych czasów. Nie stać go jeszcze na własny dom, jednak może się okazać, że w przyszłości zainteresuje się budownictwem modułowym.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Gołasa

Polecane