PRIMA CHCE ZWIĘKSZYĆ SPRZEDAŻ O 9 MLN ZŁ

Marek Loos
27-10-2000, 00:00

PRIMA CHCE ZWIĘKSZYĆ SPRZEDAŻ O 9 MLN ZŁ

Wielkopolska palarnia kawy zamierza w 2001 r. rozpocząć eksport na Wschód

SĄ SZANSE: Jesteśmy obecni we wszystkich hipermarketach w całym kraju. Chcemy, by kawy Prima było coraz więcej w kawiarniach i restauracjach. Tam istnieją jeszcze rezerwy pozwalające na planowane w przyszłym roku zwiększenie sprzedaży — mówi Tomasz Szymczak, dyrektor generalny Przedsiębiorstwa Prima. fot. BS

W przyszłym roku Prima, poznański producent kawy, planuje zwiększyć sprzedaż o ponad 9 mln zł. Firma chce osiągnąć ten wynik poprzez usprawnienie sieci dystrybucji, zwiększenie sprzedaży kawy wypijanej poza domem oraz wejście na rynki zagraniczne.

Według danych Primy, 20 proc. sprzedawanej w Polsce kawy jest wypijana przez klientów poza domem. Zdaniem Tomasza Szymczaka, dyrektora generalnego Primy, właśnie w tym segmencie rynku są największe szanse na osiągnięcie wzrostu sprzedaży. Trudniej jest zwiększyć sprzedaż na rynku kawy wypijanej w domu, gdyż jest on już podzielony między największych producentów, m.in. Astrę, MK Cafe, Elite, Jakobs, Tchibo, Eduscho.

— Podział sprzedaży kawy na wypijaną w domu i poza domem ma charakter szacunkowy i został ustalony na podstawie naszych wewnętrznych badań statystycznych — wyjaśnia Tomasz Szymczak.

Usprawnić sieć dystrybucji

Prima chce osiągnąć w przyszłym roku wzrost sprzedaży również dzięki usprawnieniu działania sieci dystrybucyjnej w regionach południowo-zachodnim i północno-wschodnim kraju.

— W tych regionach dystrybucja naszej kawy mogłaby być znacznie lepsza. Tutaj tkwią rezerwy, które zamierzamy wykorzystać. Planujemy także rozpocząć eksport naszej kawy. Pierwszym krajem ma być Ukraina, a potem inne państwa na Wschodzie — mówi Tomasz Szymczak.

Prima posiada w całej Polsce 9 oddziałów. Są to biura w dużych miastach. Poza tym pracuje sieć przedstawicieli handlowych. W przyszłym roku firma zamierza wydać 2 mln zł na inwestycje odtworzeniowe obecnego sprzętu i majątku.

Kawa nie zdrożeje

W Polsce konsumpcja kawy w 2000 roku lekko spadła w porównaniu z rokiem ubiegłym. Analogicznie nominalne i realne ceny kawy w Polsce spadły o kilkanaście procent.

— Hipermarkety wprowadzają własne marki kawy, a inne sprzedają po jak najniższej cenie. Klienci coraz rzadziej kupują droższe, a więc i lepsze gatunki kawy — mówi Jarosław Paczkowski, dyrektor finansowy Primy.

Według analiz GfK, firmy badającej rynek konsumentów w Polsce, na rynku kawy kupowanej i konsumowanej przez gospodarstwa domowe Prima zajmuje czołową pozycję z 19 proc. udziałem. Natomiast analizy firmy AC Nielsen, badającej poziom dystrybucji i udział poszczególnych producentów w sprzedaży, Prima „niebieska” ma największy udział wśród sprzedawanych w Polsce kaw mielonych.

— W Wielkopolsce, według tych samych analityków, Prima opanowała 30 proc. zakupów kawy mielonej, zajmując pierwsze miejsce wśród wszystkich oferowanych kaw — mówi Jarosław Paczkowski.

Prognozy na giełdach światowych zapowiadają na najbliższy rok stabilną cenę kawy. Tegoroczne zbiory są dobre. Podaż kawy jest wyższa od popytu. W uprawie kawy nie ma sezonowości. O ile nie nastąpią klęski żywiołowe w głównych rejonach uprawy, nie należy się spodziewać drastycznych zmian cen. Na ewentualny wzrost cen kawy może wpłynąć rosnąca cena dolara, wszystkie transakcje kawowe są prowadzone w tej właśnie walucie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marek Loos

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / PRIMA CHCE ZWIĘKSZYĆ SPRZEDAŻ O 9 MLN ZŁ