Czytasz dzięki

Problemy firm i pracowników z home office

  • DI
opublikowano: 14-07-2020, 22:00

Organizacja pracy i dostępność sprzętu — te kwestie najbardziej wymagają usprawnień, jeśli chodzi o wykonywanie obowiązków poza biurem.

„Które obszary w firmach są kluczowe dla efektywności pracy zdalnej” — raport pod takim tytułem opracowali psychologowie organizacji z Instytutu Gaussa na podstawie badań Hinter.ai przeprowadzonych w trakcie trwającej pandemii koronawirusa. Wzięło w nich udział 1240 pracowników, którzy w czasie epidemii pracowali zdalnie. Wnioski?

Organizacja do poprawy

Pracownicy, którzy wypełnili ankiety, największą liczbę koniecznych usprawnień w pracy zdalnej wskazali w takich obszarach, jak organizacja (163), dostępność sprzętu (156) i jakość łączy i oprogramowania (105). Zdaniem przedsiębiorców, którzy wzięły udział w badaniu, angażowanie pracowników do projektów związanych z wdrażaniem usprawnień pozwala wykorzystać ich doświadczenie zdobyte w firmie. To pozytywnie wpływa na liczbę i jakość wykonywanych zadań i redukuje poziom stresu pracowników.

— Bardzo interesujące dla nas było wskazanie driverów, czyli dźwigni, które najlepiej usprawniająpracę zdalną. Istotny okazał się driver odpowiedzialny za poziom stresu odczuwalny przez pracowników. Okazało się, że wpływ na to ma między innymi organizacja pracy przez przełożonego. Każdy z menedżerów otrzymał raport dla swojego działu, dzięki czemu będzie wiedział, na których obszarach się skupić i o czym rozmawiać z pracownikami — mówi Agnieszka Dej, HR Manager w Continental Opony Polska.

W aż sześciu na siedem badanych firm takim driverem okazało się dostarczanie sprzętu do pracy zdalnej, w pięciu — opracowane standardy takiej pracy. Zdaniem ekspertów z Instytutu Gaussa opracowanie standardów jest dużo trudniejsze. Aby były użytecznym narzędziem, powinny uwzględniać całą organizację, ale też jej poszczególne części. Z raportu wynika, że częstymi źródłami stresu w pracy poza biurem są obecność innych osób i nieodpowiednio przygotowane miejsce, w którym pracownik wykonuje zadania. Kluczowe wydaje się tu postawienie na edukację pracowników w tym zakresie. Kolejne trzy aspekty poziomu stresu pracowników dotyczą niejasnego sposobu podejmowania decyzji, niewłaściwej organizacji pracy przez przełożonego i braku stałego dostępu do pomocy technicznej.

Poznaj opinię pracownika

Nowa sytuacja wymaga od menedżerów wyjątkowo uważnegowsłuchania się w opinie zespołu. Jest to jednak bardzo trudne, gdy pracownicy odczuwają niepokój związany z nową rzeczywistością, obawiają się o przyszłość i własną karierę. W większych firmach na przeszkodzie stoi też brak możliwości szybkiej analizy danych. Menedżerowie mają jednak do dyspozycji bezpłatne narzędzia, dzięki którym mogą dowiedzieć się, jakie kwestie wymagają poprawy. Zakładają one m.in. anonimowe badania online wśród pracowników. I tak na przykład na platformie Hinter.ai wypełnienie ankiety zajmuje pracownikowi kilka minut. Zebrane przez system dane są następnie analizowane przez algorytmy i dodatkowo weryfikowane przez ekspertów. Raport z wnioskami, a także konkretne wskazówki menedżerowie otrzymują w ciągu tygodnia od przeprowadzenia badania.

— W przyszłości praca zdalna, zadaniowe podejście i ocena skuteczności pracy będą miały większe znaczenie niż praca przez osiem godzin dziennie w konkretnym miejscu. Dlatego takie narzędzia są dobre dla zarządów, które chcą się wsłuchać w głos swoich pracowników i poprawić efektywność działania, kulturę organizacji, a przede wszystkim warunki pracy — mówi Aneta Gawrońska, członek zarządu spółki Managementservice Klęka.

Weź udział w webinarze "Jak przeciwdziałać konfliktom w zespole?", 13 sierpnia, 11:00 >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI

Polecane