Czytasz dzięki

Producenci AGD przyspieszają

opublikowano: 30-08-2020, 22:00

Wiosną był dramat, ale już w czerwcu branża zaczęła odrabiać straty i goni rekordowy wynik produkcji sprzed roku.

Po fatalnym marcu i kwietniu lato przyniosło wzrost produkcji sprzętu gospodarstwa domowego w Polsce. W czerwcu z taśm fabryk dużego AGD zjechało 1,84 mln sztuk, a w lipcu 2,06 mln. To o 6 proc. i aż 18 proc. więcej niż rok wcześniej — wynika z najnowszych danych APPLiA, związku producentów AGD. Branża liczy na to, że także kolejny miesiąc przyniesie wzrost.

— Kiedyś sierpień był miesiącem, w którym spora część zakładów miała przestoje. Od kilku lat jednak firmy od tego odchodzą. W efekcie w 2018 r. sierpniowa produkcja była tylko nieznacznie niższa od lipcowej, a w zeszłym roku nawet wyższa — mówi Wojciech Konecki, prezes APPLiA.

W tym roku, jak wynika z naszych informacji, producenci zazwyczaj unikali sierpniowych przestojów.

— W tym roku nie mieliśmy wakacyjnej przerwy. Ponieważ wiosną pojawiła się epidemia, przerwę musieliśmy zarządzić wtedy. To był czas na przygotowanie się do funkcjonowania w nowych warunkach — mówi Marcin Bilik, pierwszy wiceprezes Amiki.

Przypomnijmy, że na początku kwietnia zawieszono produkcję w fabryce we Wronkach. Zgodnie z ustaleniami ze związkiem zawodowym pracownicy wykorzystywali w tym czasie zaległe i bieżące urlopy. W tym czasie stanęły również amerykański, i europejskie, w tym też polskie, zakłady należące do BSH. Wiosną podwoje zamknęło kilkadziesiąt fabryk AGD, w których pracowało kilkadziesiąt tysięcy osób. Skutkiem było tąpnięcie produkcji — w kwietniu spadła o blisko 1 mln sztuk AGD, czyli prawie o 60 proc. w ujęciu rok do roku. Odbicie nastąpiło już w czerwcu. W okresie do stycznia do lipca tego roku polskie fabryki wypuściły w sumie 11,7 mln sztuk dużego AGD, czyli tylko o 9 proc. mniej niż rok wcześniej.

— Jest duża szansa, że na koniec sierpnia skumulowana produkcja AGD będzie na bardzo podobnym poziomie jak rok temu — mówi Wojciech Konecki.

Zniwelowanie całej obecnej różnicy w ciągu jednego tylko miesiąca wydaje się niemożliwe. Produkcja musiałaby być o ponad 1 mln sztuk większa niż rok wcześniej. Jednak coraz bardziej realne jest, że w tym roku wytwórcy ADG poprawią zeszłoroczny rekord. W 2019 r. firmy z branży wyprodukowały26 mln sztuk urządzeń, czyli o 2,5 mln więcej niż w 2018 r. Zdaniem prezesa związku APPLiA na sytuację w całym 2020 r. istotny wpływ będzie miało to, czy dojdzie do drugiej fali pandemii i jakie będą jej ewentualne skutki. Na obecną poprawę wyników sektora wpływ ma nie tylko fakt, że po wymuszonych wiosennych przestojach producenci starają się nadrabiać zaległości. Ważne jest też to, że w tym roku normalnie działają już nowe zakłady, które przed rokiem dopiero rozpoczynały produkcję. Chodzi m.in. o fabrykę koncernu Miele w Aleksandrowie Kujawskim.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartłomiej Mayer

Polecane