PRODUCENCI LICZĄ NA ZYSK
Rynek samochodów ciężarowych
POPULARNE UMOWY: Wojciech Rowiński ze Scanii Polska podkreśla, że bardzo popularne wśród klientów stały się tzw. kontrakty serwisowe. Umożliwiają one firmom transportowym dokładne wyliczenie kosztów eksploatacji nowych samochodów. fot. Małgorzata Pstrągowska
Wytwórcy aut ciężarowych mają nadzieję, że sprzedaż samochodów będzie rosnąć. Jest to prawdopodobne, ale poprawa koniunktury nie wystąpi we wszystkich segmentach rynku.
Producenci samochodów ciężarowych sądzą, że najcięższe chwile spowodowane kryzysem rosyjskim mają już za sobą. Informują, że sprzedaż aut rośnie, a na rynku widać ożywienie. Daleko idący optymizm nie jest jednak w pełni uzasadniony. Towarzystwa leasingowe sygnalizują, że coraz więcej firm transportowych oddaje pojazdy, ponieważ nie są w stanie ich spłacać.
Wybrane segmenty
— Ogólnie rzecz biorąc, na rynku sprzedaży samochodów ciężarowych widać pozytywną tendencję. Lecz jeśli wziąć pod uwagę poszczególne segmenty, jest różnie — komentuje Marek Zawistowski, szef marketingu w IVECO Poland.
Jego zdaniem, zdecydowanie spadło zainteresowanie samochodami o ładowności powyżej 16 ton. Do końca sierpnia 1999 r. IVECO sprzedało o 40 proc. mniej pojazdów niż w tym samym okresie 1998 r. Jeśli chodzi o samochody średnie (6-16 ton), spadek wyniósł około 20 proc., a w przypadku pojazdów o ładowności od 3,5 do 6 ton — 10 proc. Optymizmem może napawać niektórych producentów fakt, że rośnie ich udział w rynku, ale nie musi to oznaczać wzrostu sprzedaży.
— Udział w rynku IVECO wzrósł w porównaniu z 1998 r., mimo że sprzedaliśmy podobną liczbę aut. Wynika to z faktu, iż chętnych do zakupu nowych samochodów jest znacznie mniej niż w 1998 r. — zauważa Marek Zawistowski.
Mimo trudności, rynek na pewno będzie się rozwijał. Jak twierdzi Marek Zawistowski, liczba aut ciężarowych na tysiąc mieszkańców jest w Polsce przynajmniej 10 razy niższa niż w Europie Zachodniej.
— Mogę tylko przewidywać, który z segmentów tego rynku rozwinie się bardziej. Wydaje mi się, że w polskich warunkach najlepiej będą się sprzedawać samochody ciężarowe średnie i małe — uważa Marek Zawistowski.
Wojciech Rowiński, dyrektor handlowy Scanii Polska, podkreśla, że w ostatnim czasie najlepiej sprzedają się pojazdy specjalistyczne. Tego typu auta należą do najdroższych, dlatego najczęstszą formą finansowania zakupu jest leasing.
— Sposób obsługi klienta w tej właśnie dziedzinie jest ważnym czynnikiem, który powinien decydować o wyborze producenta — dodaje Piotr Wysocki, dyrektor ds. informacji Volvo Poland, Trucks.
Cena za kilometr
O zakupie samochodu ciężarowego coraz rzadziej decyduje tylko cena pojazdu. Możliwe jest zawarcie z producentami tzw. kontraktu serwisowego: kupujący deklaruje, ile kilometrów pojazd przejedzie w ciągu roku, a sprzedawca ustala wysokość opłaty serwisowej. Jest ona stała bez względu na całkowity koszt obsługi (nie dotyczy to m.in. ogumienia).
— Usługa ta jest popularna. Pozwala precyzyjnie określić koszty eksploatacji nowego pojazdu — wyjaśnia Wojciech Rowiński.
Podobną opinię prezentuje Piotr Wysocki.
Marcin Bołtryk