Czytasz dzięki

Producenci napojów nie słodzą władzy

opublikowano: 12-03-2020, 22:00

Rząd odracza wprowadzenie podatku cukrowego. Branża napojowa, która lobbowała przeciw daninie, przyjmuje decyzję z gorzką satysfakcją.

— Uzgodniliśmy z Ministerstwem Zdrowia, że podatek cukrowy wejdzie w życie na koniec roku — zapowiedziała na łamach czwartkowego „PB” Jadwiga Emilewicz, minister rozwoju. Wyjaśniła, że zmiana wprowadzana jest, by przedsiębiorcy nie mieli dodatkowych obciążeń „w tym trudnym czasie, gdy wszyscy z dnia na dzień analizują skutki gospodarcze rozprzestrzeniania się koronawirusa”.

Eksperci szacują, że po wprowadzeniu podatku cukrowego
cena półkowa popularnej oranżady o pojemności 1,25 l, która obecnie wynosi 2,69
zł, podskoczy o 54 proc., do 4,14 zł za butelkę.
Zobacz więcej

JUŻ NIE TANIE JAK BARSZCZ:

Eksperci szacują, że po wprowadzeniu podatku cukrowego cena półkowa popularnej oranżady o pojemności 1,25 l, która obecnie wynosi 2,69 zł, podskoczy o 54 proc., do 4,14 zł za butelkę. AdobeStock

Pierwotnie nowa danina miała obowiązywać od początku kwietnia. Producenci napojów protestowali zarówno przeciw błyskawicznemu trybowi wprowadzenia przepisów, jak i przeciw konkretnym zapisom ustawy. Argumentowali, że tak skonstruowanego, nieracjonalnego podatku nie ma nigdzie na świecie i rozwiązanie zamiast ograniczyć spożycie cukru, może je nawet stymulować. Jeszcze w czwartek Krajowa Izba Gospodarcza „Przemysł Rozlewniczy” (KIGPR) przesłała do resortu zdrowia jednolite stanowisko całej branży dotyczące procedowanych propozycji. Wcześniej przedstawiciele ministerstwa mimo licznych spotkań z przedsiębiorcami nie mogli się dopatrzyć ich spójnej opinii na temat daniny.

„Apelujemy o odrzucenie podatku w wersji, która trafiła do senatu, i rozpoczęcie prac nad ustawą od nowa” — czytamy m.in. w dokumencie podpisanym przez Stanisława Bizonia, prezesa KIGPR.

Słowa Jadwigi Emilewicz dotyczące odroczenia wejścia w życie podatku cukrowego branża przyjęła z pewną ulgą, ale obawy nie zniknęły. — Decyzję o przedłużeniu vacatio legis ustawy o podatku od napojów przyjmujemy z satysfakcją, ale mamy świadomość, że jest ona wynikiem aktualnej sytuacji epidemiologicznej w kraju, a nie dobrej woli rządzących — mówi Jan Kolański, prezes firmy Colian, producenta m.in. oranżad i toników Hellena.

OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
Newsletter autorski Bartłomieja Mayera
ZAPISZ MNIE
×
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
autor: Bartłomiej Mayer
Wysyłany raz w tygodniu
Bartłomiej Mayer
Autorski przegląd informacji gospodarczych z krajów Europy Środkowej: Ukrainy, Białorusi, Czech, Słowacji i Węgier.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Menedżer podkreśla, że dla branży oznacza to tylko odroczenie w czasie ogromnych kłopotów, a nawet bankructw przedsiębiorstw.

— Nie ustaniemy w staraniach zmierzających do zmiany założeń procedowanej ustawy, złożyliśmy już poprawki do senatu — deklaruje szef Coliana.

Dodaje, że w obliczu zagrożenia koronawirusem priorytetem jest zapewnienie ochrony zdrowia i bezpieczeństwaPolaków oraz utrzymanie sprawnego funkcjonowania państwa, ale do rozmów o podatku cukrowym branża wróci uzbrojona w jeszcze silniejsze argumenty, gdy przyjdzie na to odpowiedni czas.

— Liczymy na wypracowanie przez rząd systemowych rozwiązań. Trudno wyobrazić sobie dyskusje o jakichkolwiek dodatkowych obciążeniach podatkowych, gdy stoimy przed bezprecedensową sytuacją w XXI wieku — mówi Janusz Rubas, prezes firmy Hoop Polska.

Jan Kolański idzie jeszcze dalej. Jego zdaniem podatek cukrowy powinien być w ogóle odrzucony, a nie tylko odroczony.

— Produkujemy żywność i teraz powinniśmy zabezpieczać zakłady przed pandemią, a nie całą energię kierować na ustawę cukrową! Ustawę, która jest bardzo słabo przygotowana, nie proponuje racjonalnych stawek podatku w odniesieniu do siły nabywczej ani nie zachęca do obniżania zawartości cukru w produkcie — argumentuje Jan Kolański.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartłomiej Mayer

Polecane