Producenci wódki liczą na whisky

Branża znalazła koło ratunkowe. Sprzedaż whisky jest odporna nawet na podwyżki akcyzy.

Ilu producentów, tyle opinii. Stock Spirits pokazało półroczne wyniki gorsze niż rok temu, ale tryska optymizmem, jeśli chodzi o prognozy na kolejne miesiące. Pernod Ricard pochwalił się wyższą sprzedażą za 12 miesięcy, ale wróży wódce złą drugą połowę roku. Co łączy obu graczy? Stawiają na inne niż wódka kategorie. Dlaczego szklanka jest do połowy pełna?

Fot. Bloomberg
Zobacz więcej

Fot. Bloomberg

— Rynek jest w zdecydowanie lepszej kondycji, niż spodziewano się po wprowadzeniu wyższej akcyzy (skurczył się wolumenowo o 3,6 proc., a wartościowo wzrósł o 2,7 proc.) Klienci już się do niej przyzwyczaili, a kolejne miesiące wyglądają obiecująco. Polska gospodarka jest coraz silniejsza, PKB rośnie, nastroje konsumenckie są najwyższe od czterech lat, a sprzedaż alkoholi jest z nimi powiązana — uważa Chris Heath, prezes Stock Spirits Group (SSP). Dlaczego szklanka może być jednak do połowy pusta?

— Wpływ podwyżki akcyzy zaczniemy odczuwać mocno w drugiej połowie roku. Z powodu ogromnych zapasów zrobionych przed końcem 2013 r. droższe przez wyższą akcyzę produkty pojawiły się w sklepach w maju. Dlatego istotny spadek sprzedaży będzie widoczny w danych w kolejnych miesiącach. Spodziewam się wolumenowego spadku rynku wódki o 8-9 proc. — twierdzi Guilliaume Girard-Reydet, szef Pernod Ricard w Polsce (PR).

Koncern pokazał wczoraj globalne wyniki za rok zakończony w czerwcu 2014. Grupa odnotowała 7-procentowy spadek przychodów netto (a więc bez podatków) do 7,9 mld EUR, który tłumaczy niekorzystnym kursem walutowym. Nie pokazuje dokładnych danych poszczególnych krajów, ale chwali się 13-procentowym wzrostem sprzedaży netto w Polsce. SSP pokazało w czwartek wyniki (również globalne) za pierwsze półrocze i 10-procentowy spadek przychodów (do 137,7 mln EUR), który jest, zdaniem przdstawicieli spółki, wynikiem przesunięcia popytu w Polsce na koniec 2013 r. z powodu ogłoszonej od 2014 r. podwyżki akcyzy (Polska jest największym rynkiem spółki) i niekorzystnymi różnicami kursowymi w Czechach. W komunikacie grupa zaznacza, że „jest przygotowana do tego, aby wykorzystać potencjał tkwiący w rynkach Europy Środkowej i Wschodniej” i „z optymizmem patrzy w przyszłość”.

— W kolejnych sześciu latach do Polski trafi 82 mld EUR funduszy UE, które zostaną wydane na infrastrukturę. To oznacza, że będą praca i zarobki. Nawet jeśli dochód rozporządzalny przeciętnego Polaka znacząco nie wzrośnie, będzie czuł się coraz pewniej, a wtedy jako konsument aprobuje lepsze produkty. Te zaś mają wyższe marże, więc to dobra informacja — uważa Chris Heath. Dlatego, jak tłumaczy, SSP inwestuje w nowe kategorie

jak sznaps, produkt o niższej niż wódka zawartości alkoholu, popularny w kilku krajach Europy. Wcześniej spółka podpisała umowę z Beam Suntory na wyłączną dystrybucję jej produktów w Polsce.

— To nam pozwoliło zdobyć 6 proc. udziałów w rynku whisky w Polsce — dodaje Chris Heath.

W whisky mocno wierzy też Pernod Ricard, choć ta kategoria też jest obłożona wyższą akcyzą.

— Nie jest ona tak wrażliwa na cenę, a tzw. półka ekonomiczna nie jest tak znacząca. W inny sposób odczuwalna jest też przez konsumentów podwyżka np. z 60 na 70 zł za butelkę whisky niż z kilkunastu zł do 20 zł za butelkę wódki. W przypadku whisky spodziewam się więc dalszego dwucyfrowegowzrostu. Najszybciej będzie przypuszczalnie rosnąć najbardziej prestiżowy segment — mówi Guilliaume Girard-Reydet.

W skali roku finansowego (zakończonego w lipcu) sprzedaż whisky urosła w Polsce o 10 proc. do poziomu 1,15 mld zł (Pernod Ricard za Nielsen). To wciąż jednak mała skala w porównaniu do wartego 10 mld zł rynku wódki (również Pernod Ricard za Nielsen).

— Większość, bo około 70 proc. naszego biznesu w Polsce, wolumenowo, to właśnie wódka. Resztę dzielimy między m.in. whisky, wina i szampany. To whisky i wino pomogą nam skompensować niekorzystne z powodu wyższej akcyzy zmiany na rynku wódki — opowiada szef Pernod Ricard w Polsce.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Michalina Szczepańska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Producenci wódki liczą na whisky