Produkcja aut wzrośnie o 2,8 mln sztuk

Marcin Bołtryk
17-08-2006, 00:00

Wzrost produkcji samochodów osobowych w Europie skoncentruje się przede wszystkim w środkowej części kontynentu.

Według analiz Pricewaterhouse- Coopers Automotive Institute (PwC AI), liczba samochodów osobowych produkowanych w Europie ma do 2010 r. wzrosnąć prawie o 2,8 mln sztuk, czyli o 14 proc. Spora część tego wzrostu przypada na Europę Środkową, głównie Słowację (429 proc.) i Czechy (81 proc.). Zwiększona produkcja tylko w tych dwóch krajach będzie stanowić 41 proc. oczekiwanego wzrostu produkcji pojazdów w Europie.

W związku z przenoszeniem produkcji aut do tańszych regionów, jak Europa Środkowa i Wschodnia, tradycyjne rynki montażu samochodów w Europie Zachodniej (np. Francja i Hiszpania) zanotują umiarkowany wzrost — odpowiednio o 3 i 5 proc. Liczba aut montowanych w Wielkiej Brytanii spadnie o 16 proc. do końca dekady.

Ogólnie na Europę przypadać będzie 30 proc. światowego wzrostu produkcji montażowej wynoszącego 9,1 mln sztuk. To jednak tylko minimalnie więcej od oczekiwanego udziału Chin (28 proc.).

Produkcja samochodów osobowych w Polsce utrzymuje się na wysokim poziomie, a prognozy mówią o 12-procentowym wzroście. Ma on stanowić 2,6 proc. wzrostu wytwarzania aut osobowych w Europie.

— Będzie to między innymi skutkiem rozpoczęcia produkcji nowych modeli w istniejących już fabrykach, zwiększania produkcji modeli już wytwarzanych oraz zrealizowania planowanych inwestycji zagranicznych. W Tychach w 2007 r. ruszy produkcja długo oczekiwanego Fiata 500, a już rok później z linii produkcyjnej zjedzie nowy Ford Ka, będący efektem współpracy Fiata z Fordem. Opel także planuje zwiększanie produkcji, a VW Group na 2007 r. zapowiada rozpoczęcie produkcji modelu Seat Inca. Wciąż dużą niewiadomą pozostaje fabryka FSO. Jeżeli bowiem na Żeraniu rozpocznie się wytwarzanie nowych modeli i osiągnięty zostanie zapowiadany poziom produkcji, to jej wzrost w Polsce może okazać się dużo wyższy od prognozowanych 12 proc. — opowiada Piotr Wyszogrodzki, starszy menedżer w zespole ds. sektora motoryzacyjnego PwC AI.

Dodaje, że niemałe znaczenie mogą odegrać inwestorzy, którzy do 2010 r. mogą pojawić się na polskim rynku. Obecnie Daihatsu szuka w Europie lokalizacji dla swojej fabryki małych aut osobowych, a — jak podaje przedstawiciel tego koncernu na Turcję, Ali Haydar Bozkurt — Polska jest jednym z krajów poważnie branych pod uwagę. Otwarte także pozostaje pytanie, czy do roku 2010 doczekamy się rozpoczęcia produkcji którejś z japońskich lub koreańskich marek, do tej pory lokujących swoje fabryki u naszych sąsiadów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / Produkcja aut wzrośnie o 2,8 mln sztuk