Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) poinformował o wstrzymaniu przyjmowania wniosków o dopłaty do aut elektrycznych w tzw. ścieżce leasingowej, która jest najczęściej wybierana przez nabywców samochodów (oprócz klasycznego leasingu obejmuje też wynajem długoterminowy). Jest to związane z wyczerpaniem 660 mln zł przeznaczonych na ten cel. Wnioski mają być przyjmowane do końca sierpnia, ale z danych NFOŚiGW wynika, że wartość dotacji, o które zawnioskowano do 15 sierpnia, przekraczała już dostępną pulę o 2 mln zł.
Z informacji NFOŚiGW, zawieszenie dopłat w ścieżce leasingowej związana jest z prowadzonymi przygotowaniami dokumentacji programowej dla nowego źródła finansowania programu Mój elektryk. Nabór wniosków ma zostać wznowiony w 2025 r.
— Z naszych doświadczeń wynika, że większość samochodów elektrycznych leasingowanych czy wynajmowanych długoterminowo jest kupowana z wykorzystaniem dotacji. Wstrzymanie dopłat spowoduje znaczący wzrost miesięcznej raty za auto, a więc łączny koszt jego użytkowania, co odstraszy przynajmniej część potencjalnych nabywców. Obawiam się, że będzie to miało bardzo negatywne skutki dla rynku aut zeroemisyjnych w drugim półroczu, czego efekty zobaczymy w statystykach rejestracji za około dwa miesiące. Jestem sceptyczny, czy w 2025 r. uda się ten ubytek nadrobić, jeśli przerwa w funkcjonowaniu Mojego Elektryka w części leasingowej faktycznie potrwa tak długo — ocenia Michał Knitter, współzałożyciel platformy OTOMOTO Lease (dawny Carsmile).
Z komunikatu NFOŚiGW wynika, że nowy nabór wniosków, który zostanie uruchomiony w 2025 r., obejmie też transakcje zawarte w 2024 r. co oznaczałoby, że będzie można o dotacje wnioskować wstecznie.
— W przypadku wynajmu długoterminowego, gdzie dopłaty pozyskuje firma wynajmująca, ryzyko byłoby zbyt duże. Dlatego raty za auta elektryczne będą obliczane i prezentowane klientom przy założeniu, że dotacji nie ma — uważa Michał Knitter.
Otomoto Lease pokazuje, co zmiana oznacza w praktyce, na przykładzie Tesli Y RWD. Rata z dotacją dla wynajmu długoterminowego (trzy lata, serwisowanie, opony, ubezpieczenie wliczone w cenę; użytkowanie w trybie mieszanym) wynosi 3132 zł netto, bez dotacji będzie to 3917 zł (drożej o 785 zł netto miesięcznie).
W pierwszych siedmiu miesiącach br. zarejestrowano w Polsce nieco ponad 11 tys. nowych aut elektrycznych, co stanowiło niespełna 4 proc. wszystkich rejestracji. Najlepszym miesiącem w tym roku był czerwiec (2280 aut). W lipcu sprzedaż zmniejszyła się niemal o połowę do 1308 sztuk.