Promostal stawia most i zadasza stadion

Sylwester SacharczukSylwester Sacharczuk
opublikowano: 2013-10-11 00:00

Producent konstrukcji stalowych nie może narzekać na brak dużych zleceń. Najbliższe to most na Wieprzy i dach stadionu w Białymstoku.

Firma z Czarnej Białostockiej zajmuje się głównie budową obiektów przemysłowych i biurowych o konstrukcji stalowej. Najwięcej projektów realizuje w Skandynawii, głównie w Szwecji i Norwegii, ale nie zapomina także o rodzimym rynku. Firma podpisała umowę na postawienie nowego mostu na rzece Wieprzy w Darłowie w woj. zachodniopomorskim. Wartość kontraktu przekracza 3 mln zł, a inwestorem jest Wojewódzki Zarząd Dróg w Koszalinie. Promostal zobowiązał się m.in. do dostarczenia elementów konstrukcji na miejsce budowy i zespawania. Konstrukcja będzie ważyła ok. 300 ton. Jej rozpiętość wyniesie łącznie 48 m, z czego 44 m nad rzeką, natomiast szerokość mostu to 18 metrów.

— To stosunkowo lekki most, ale o nietypowej, łukowej konstrukcji, bo głównym elementem jest poprzecznica, a nie podłużnica. Już sam transport jest sporym wyzwaniem, bo musimy przewieźć duże, ponadgabarytowe elementy, ale najważniejszym i najtrudniejszym zadaniem będzie montaż konstrukcji nad rzeką. Jest on przewidziany na przełom października i listopada — mówi Piotr Szneider, kierownik projektu z Promostalu.

Spółka pracuje też nad konstrukcją stalową drugiej połowy stadionu miejskiego w Białymstoku (dotychczas wybudowano ok. 40 proc. obiektu). Kontrakt na jej wykonanie i zmontowanie podpisała z hiszpańską firmą Obrascon Huarte Lain, liderem konsorcjum i generalnym wykonawcą stadionu. Wartość inwestycji to ponad 30 mln zł.

— To nasza pierwsza konstrukcja stadionowa w Polsce, jednak elementy o zbliżonym tonażu i podobnych gabarytach wciąż wytwarzamy, tylko na rynek skandynawski. Konstrukcja jest trudna, a terminy napięte, ale realizowaliśmy z powodzeniem inne trudne zadania, więc sobie poradzimy — zapewniaGrzegorz Polak, prokurent Promostalu.

Montaż konstrukcji rozpocznie się w pierwszym kwartale przyszłego roku, a zakończy się w jego połowie. Szacunkowa waga konstrukcji to blisko 3 tys. ton. Łączna powierzchnia użytkowa wybudowanego obiektu wyniesie 25 tys. mkw. Największym dotychczasowym wyzwaniem Promostalu była prefabrykacja i montaż wiaduktu kolejowego w centrum Sundyberg w Szwecji. Elementy mostu przetransportowano z wytwórni w Czarnej Białostockiej na plac budowy w Sundyberg, gdzie ważący 327 ton i mierzący 70 m most został scalony, a następnie podniesiony i osadzony nad trakcją kolejową.