ProService układa fintechowe puzzle

Małgorzata GrzegorczykMałgorzata Grzegorczyk
opublikowano: 2017-03-15 22:00
zaktualizowano: 2017-03-15 21:11

Ambitna firma ma już na koncie pierwsze technologiczne zakupy. Przejmuje nie tylko z myślą o TFI, ale też bankach i ubezpieczycielach z Europy

Nawet 1 mld zł na budowę grupy zadeklarowała w czerwcu ubiegłego roku spółka funduszy Oaktree Capital Management i Cornerstone Partners, która ma ambicję stać się środkowoeuropejskim czempionem w usługach fintech. Teraz przeszła od słów do czynów.

Nowe branże i specjalności

Pierwszym zakupem ProService’u jest 65-osobowa część Bonaira, spółki IT specjalizującej się w rozwiązaniach asset management, oraz jej platformy technologicznej.

— Transakcja jest dla nas bardzo istotna, ponieważ zakupione rozwiązania są czołowe na rynku wyceny aktywów. To kluczowa wartość dla TFI i banków — mówi Paweł Sujecki, prezes ProService’u. Przedmiotem drugiego przejęcia jest Aspartus, warszawska spółka dostarczająca specjalistyczne oprogramowanie wykorzystywane przez firmy ubezpieczeniowe do obsługi produktów majątkowych, życiowych i komunikacyjnych. Klientami firmy są m.in. AXA i mFinanse z grupy mBanku.

— Dla nas liczy się know-how. Wchodzimy w nowe obszary usług dla bankowości i ubezpieczeń. To element puzzli — mówi Paweł Sujecki.

Będzie wzrost

— Chcemy zbudować mocnego dostawcę usług middle office — nie tylko dla TFI, ale też banków i ubezpieczycieli. Poprzez te dwa przejęcia idziemy krok dalej — dodaje Jacek Levernes, szef holdingu Finteco, właściciela ProService’u. Zapowiada kolejne transakcje. — Mamy kilka potencjalnych celów, obserwujemy mniejsze i większe spółki, które wzmocnią naszą pozycję w zaawansowanych usługach, technologiach i outsourcingu. Odbyliśmy kilka dobrze rokujących spotkań, które mogą zakończyć się podpisaniem umów jeszcze w tym roku — mówi Jacek Levernes. Firma będzie też rosnąć organicznie.

— Mamy szeroko zakrojone plany rozwojowe w sferze nowoczesnych i zaawansowanych usług i IT. Poprzez inwestycje i przejęcia zbudujemy mocną platformę i holding na skalę europejską — twierdzą Przemysław Krych i Maciej Dyjas z Cornerstone Partners. ProService zainwestuje w rozwój produktów Bonaira i Aspartusa.

— Przeznaczymy na to łącznie kilka milionów złotych. Chcemy zintegrować spółki, uzupełnić ich kompetencje, rozbudować sprzedaż — mówi Paweł Sujecki.

Gigant z Polski

Prezes podkreśla, że ProService nie będzie typową firmą outsourcingową, bo po pierwsze — oferuje funduszom całościową księgowość, a nie wybrane procesy, a po drugie — w przyszłości firma skoncentruje się na usługach, na które dopiero rodzi się popyt. Trudno więc porównywać ją do światowych gigantów z tej branży, jak Infosys, CapGemini, IMB, HP czy Accenture. Jest jednak szansa, że ProService stanie się w usługach fintech porównywalnie znaną marką.

— Polska jest topową lokalizacją dla nowoczesnych usług dla biznesu. Mamy doskonałych pracowników i świetną relację kosztu do jakości. Biznes ten jest kontrolowany przez globalne koncerny i kwestią czasu jest pojawienie się silnego, rodzimego gracza — uważa Konrad Rochalski, prezes zarządu, ArchiDoc z Grupy OEX. Jego grupa też ma takie ambicje.

— Od pięciu lat zmierzamy w tę stronę. Kupujemy polskie firmy technologiczne i usługowe. Potem je rozwijamy, szukając klientów także poza granicami kraju. Wierzymy, że najlepsze przed nami. Rozumiem więc i podzielam strategię ProService’u — zwłaszcza że obszar ubezpieczeń i bankowości ma przed sobą duże wyzwania i ulega zmianom. To sprzyja otwartości na nowe technologie i rozwiązania, a polskie usługi dla biznesu to dziś marka światowa — mówi Konrad Rochalski. W sektorze nowoczesnych usług biznesowych w Polsce działa prawie tysiąc centrów, które zatrudniają 225 tys. osób.

 

JUŻ PISALIŚMY: „PB” z 23 lutego 2017 r.

RZĄD POMOŻE, BANKI KUPIĄ: Kilka tygodni temu Jadwiga Emilewicz, wiceminister rozwoju, zapowiedziała rządowe plany dla branży fintech. Polski Fundusz Rozwoju stworzy „fintechowy hub”. Resort przygotowuje program Cashless Poland: regulacje, które będą stymulować rozliczenia bezgotówkowe między firmami. Mają też powstać ułatwienia dla firm wprowadzających na rynek innowacyjne rozwiązania. Działające w Polsce banki otworzyły się na fintechy: w styczniu PKO BP zainwestował w Zencard, program lojalnościowo-rabatowy na karty płatnicze, mBank powołał fundusz venture capital dedykowany firmom technologicznym, a ze spółkami z sektora fintech współpracują już Alior, BZ WBK i ING.