Prowadzenie e-sklepu pełne pułapek

01-12-2016, 22:00

Wyznacznikiem sukcesu polskiego e-commerce jest optymalizacja kosztów. Warto o niej pomyśleć jeszcze przed założeniem biznesu.

Wartość polskiego rynku e- -commerce do końca 2016 r. ma osiągnąć 38 mld zł — prognozuje PMR. Tym samym wzrośnie on w ciągu roku o prawie 20 proc. Z jednej strony oznacza to zaostrzającą się konkurencję, z drugiej to sygnał, że na dynamicznym rynku wciąż jest miejsce dla nowych graczy. Powodem, dla którego przedsiębiorcy decydują się na założenie e-biznesu, są przede wszystkim stosunkowo niewielkie koszty. Ponadto sieć jest najlepszym miejscem do sprawdzenia swojego pomysłu bez podejmowaniadużego ryzyka. Jednak zanim podejmie się jakiekolwiek działania w tym kierunku, warto sprawdzić, w jaki sposób — mimo wszystko — nie wpaść w budżetową pułapkę.

Zasoby szyte na miarę

Każde internetowe przedsięwzięcie zaczyna się od wyboru dostawcy hostingu i domeny. Wbrew pozorom, podjęcie złej decyzji w tej sprawie może mieć poważne konsekwencje dla rozwoju biznesu. Przykładem mogą być choćby problemy klientów 2be.pl, którzy na skutek awarii stracili nie tylko dostęp do swoich witryn, ale także do danych. Większość przedsiębiorców w pierwszej kolejności zwraca uwagę na cenę usługi, jednak niewielu z nich zdaje sobie sprawę z tego, jakich zasobów potrzebuje ich biznes oraz jakiepowinny być realne koszty ich wykorzystania.

Zakładając, że e-sklep, szczególnie na początku działalności, będzie potrzebował wzmożonej aktywności marketingowej, tradycyjny hosting może okazać się niewystarczający. Wskutek wielu przekierowań na domenę — z newslettera czy mediów społecznościowych — usługa na co dzień odpowiednia, jeśli chodzi o obsługę ruchu na stronie, znacznie spowolni wczytywanie strony lub zupełnie ją zablokuje. Poza tym inwestycja w serwer o znacznie większych zasobach niż hosting może okazać się zbytecznym wydatkiem.

— Przeanalizowaliśmy strony internetowe należące zarówno do małych firm, jak i e-sklepów, które doświadczają szczytów sprzedażowych. Okazało się, że zdecydowana większość z nich płaci za utrzymanie strony www więcej, niż powinna. Różnice sięgają niekiedy nawet kilkuset procent w porównaniu z sytuacją, w której rozliczaliby się, patrząc na rzeczywiste wykorzystanie zasobów — godzinowo, a nie abonamentowo — zauważa Rafał Kuśmider, prezes dhosting.pl.

Inteligentna cena

Kolejnym obszarem, w którym biznes e-commerce może zostać zoptymalizowany już na początku działalności, jest polityka cenowa sklepu. Okazuje się bowiem, że aż 51 proc. kupujących wybiera e-zakupy ze względu na niższą cenę produktów niż w sklepie stacjonarnym — podaje Gemius. Nic więc dziwnego, że większość sprzedawców chce skusić konsumentów najniższą ceną. Niestety, zazwyczaj jest ona ustalana przypadkowo, a nie na podstawie danych.

— Racjonalna polityka e-sklepu nie zawsze wiąże się z obniżaniem ceny produktów. Klientom w podejmowaniu decyzji zakupowych pomagają przede wszystkim różnice cenowe. Sprzedawcy, którym zależy na optymalizacji polityki cenowej, już u progu ich działalności w sieci mogą skorzystać z tzw. smartpricingu. To strategia, która umożliwia wykorzystanie algorytmów maszynowego uczenia do analizy cen online w czasie rzeczywistym. Firmy, które już zaczęły korzystać z tego rozwiązania, są w stanie na bieżąco monitorować wszystkie zmiany cen u swoich konkurentów. Mają dostęp do informacji o najwyższych i najniższych cenach, przez co są w stanie ustalać swoje tak, aby na tle konkurencji były atrakcyjnedla klientów, a jednocześnie pozwalały na uzyskanie satysfakcjonującej marży — wyjaśnia Jakub Kot, prezes Dealavo.

W tak zmiennym środowisku, jakim jest rynek e-commerce, bardzo ważna okazuje się umiejętność udoskonalania i minimalizacji ryzyka. Jednak wciąż pomysł optymalizacji kosztów pojawia się w firmach dopiero w momencie, gdy zaczynają się problemy finansowe i przedsiębiorcom pali się grunt pod nogami. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paulina Kostro

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu