Prymusi wzrostu przychodów w e-handlu

Dorota Zawiślińska
opublikowano: 25-11-2018, 22:00

Branża e-commerce rośnie w siłę – mówili jednym głosem laureaci rankingu „PB” podczas gali w Warszawie. Warto, aby więcej przedstawicieli tego sektora przekonało się do dobrodziejstw marketingu online

Ponad 300 firm zapracowało w tym roku na tytuł e-Gazeli Biznesu. Już po raz piąty kapituła konkursu doceniła przedsiębiorców, którzy rozwijają swoje biznesy w niełatwej branży. Laureatami rankingu e-Gazele Biznesu zostały firmy, które odnotowały wzrost przychodów ze sprzedaży w ostatnich dwóch latach i zysk w 2017 r.

Laureaci e-Gazel Biznesu to przedsiębiorcy, którzy w 2017 r. osiągnęli
obroty od 50 tys. do 100 mln zł i mieli dodatni wynik finansowy.
Wyświetl galerię [1/11]

DYNAMICZNY ROZWÓJ:

Laureaci e-Gazel Biznesu to przedsiębiorcy, którzy w 2017 r. osiągnęli obroty od 50 tys. do 100 mln zł i mieli dodatni wynik finansowy. Fot. Marek Wiśniewski

Błękitny ocean

Jaki obraz polskiej firmy działającej w sektorze e-commerce wyłania się z tegorocznego zestawienia? Zatrudniają one od dwóch do dziewięciu osób i łączą handel w internecie z tym tradycyjnym. Mają też coraz większą konkurencję na rynku. A to — zdaniem Marka Lekkiego, dyrektora zarządzającego ARC Rynek i Opinia, autora rankingu — rodzi ryzyko, że rodzime przedsiębiorstwa będą musiały stawić czoła strategii tzw. czerwonego oceanu. Na czym ona polega? Na okrutnej walce o klienta za pomocą najprostszej taktyki, jaką jest obniżka cen. Taki scenariusz może być zabójstwem dla małych firm działających w sieci. Dlatego optymalnym rozwiązaniem jest strategia tzw. błękitnego oceanu.

— Wiąże się ona z poszukiwaniem nowych dróg pozyskiwania klientów. Nie tylko za pomocą przewag tkwiących w cechach produktów, lecz także w sposobie ich sprzedaży w internecie — podkreślał Marek Lekki.

Co może być „błękitnym oceanem” w e-handlu? Nowinki marketingu online i wciąż nieodkryty przez e-Gazele marketing zautomatyzowany (ang. marketing automation). Wśród jego korzyści warto wskazać na tzw. cykle edukacyjne (ang. lead nurturing).

— Dzięki nim sklep może przygotować potencjalnych klientów do zakupów, przesyłając w określonych odstępach czasu wiadomości, które opisują kategorie lub usługi. Niestety, tylko28 proc. e-Gazel korzysta z oprogramowania do marketingu zautomatyzowanego i docenia jego zalety. Sklepy docierają do klientów ze spersonalizowanym komunikatem, a pracownicy działów marketingu oszczędzają swój czas — przekonywał Marek Lekki.

Technologie WebPush

Zachęcał też laureatów rankingu „PB” do wdrażania w swoich firmach tzw. technologii WebPush. Pozwalają one przesyłać klientom wiadomości przez przeglądarkę. Firmy działające w e-handlu są nowoczesne, ale coraz większym problemem jest dla nich ostra konkurencja.

— Rynek rośnie w tempie 40 proc. Przedsiębiorstwa chcą na nim zaistnieć i ścigać się ze sobą. Rywalizacja w tym świecie — coraz bardziej technologicznym i kapryśnym — nie należy do łatwych — mówił Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard Europe.

E-commerce to rewolucja dla takich firm, jak Poczta Polska, ale też szansa na rozwój jej biznesu.

— Nasza tradycyjna działalność zamienia się w elektroniczną. E-commerce to dar niebios dla Poczty Polskiej, dzięki któremu rozwijamy skrzydła. Jaka jest recepta, aby przetrwać na tym rynku? Niestety, prosty model polegający na budowaniu kolejnej strony internetowej, na której można sprzedawać towary po jak najniższej cenie, powoli się wyczerpuje. Trend jest zupełnie inny. Będą wygrywać firmy potrafiące wykorzystywać informacje o kliencie, big data czy sztuczną inteligencję — podkreślał Grzegorz Kurdziel, członek zarządu Poczty Polskiej.

Wtórował mu Robert Kuraszkiewicz, wiceprezes Banku Pocztowego. Przyznał jednak, że łatwiej jest korzystać ze wspomnianych narzędzi gigantom niż maluchom.

— Realizowanie celów biznesowych za pomocą big data czy sztucznej inteligencji jest kosztochłonne. Na szczęście pojawiają się nowe sposoby docierania do klientów, z których mogą korzystać także małe firmy. Zakres ich możliwości kreowania rzeczywistości biznesowej za pomocą baz danych jest naprawdę spory — tłumaczył Robert Kuraszkiewicz.

Na rozbudowane usługi finansowe w ofercie Banku Pocztowego będą mogły liczyć e-sklepy.

— Wracamy do obsługi MŚP. Polskie przedsiębiorstwa idealnie mieszczą się w profilu e-commerce. Przygotowujemy ofertę z Pocztą Polską, szukając synergii we wspólnych działaniach, tak, by móc kompleksowo obsłużyć uczestników rynku e-commerce także w zakresie produktów bankowych. Dzięki temu będziemy mogli dostarczać szerszą paletę usług zarówno dla klientów e-commerce, jak też przedsiębiorców — mówił Robert Kuraszkiewicz.

Pomocna Temida

Dobrą wiadomością dla branży e-commerce powinno być nowe rozporządzenie Rady i Parlamentu Europejskiego dotyczące obniżenia cen transgranicznych usług doręczania paczek. Zacznie ono obowiązywać od początku przyszłego roku. Karol Krzywicki, wiceprezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE), nie ma wątpliwości, że decydentom mającym wpływ na regulacje prawne powinna przyświecać zasada „nie przeszkadzać i nie opisywać rzeczywistości, której nie ma”

— Z badań Komisji Europejskiej (KE) wynika, że aż 51 proc. przedsiębiorców zajmujących się e-handlem skarży się na wysokie ceny dostaw, a 42 proc. na problemy związane z terminowymi zwrotami i ich obsługą. Sporo, bo aż 39 proc. firm, nie podejmuje działalności transgranicznej ze względu na barierę językową lub prawną — wyjaśniał wiceprezes UKE.

Karol Krzywicki przywołał również wyniki innych badań KE, zgodnie z którymi 31 proc. mieszkańców Unii Europejskiej byłoby w stanie dopłacić za usługę doręczania przesyłek za pomocą dronów, o ile przyleciałyby one w ciągu trzech godzin.

— Na razie to dla nas nowość. Natomiast za kilka lat wśród zwycięzców rankingu e-Gazel na pewno znajdą się spółki, które będą świadczyć wspomniane usługi — prognozował Karol Krzywicki.

Solidność dostaw

Nie tylko na szybkość, ale przede wszystkim na solidność dostaw zwracała uwagę Anna Skórzyńska, współwłaścicielka firmy Szumisie, laureatka rankingu „PB”.

— Dla klientów naszych sklepów liczy się głównie niezawodność i jasność oferty. W dalszej kolejności wymieniają szybkość i konkurencyjną cenę dostaw — podkreślała Anna Skórzyńska.

W branżę e-commerce wpisuje się niewątpliwie działalność PKN Orlen. Wojciech Stańczak, dyrektor Biura Wsparcia Sprzedaży PKN Orlen, mówił z dumą o oferowanej przez koncern nowej wersji aplikacji Orlen Mobile. Umożliwia ona płacenie za paliwo bezpośrednio przy dystrybutorze. Wystarczy zeskanować znajdujący się na nim kod QR.

— Takie rozwiązanie to kolejny krok w zrewolucjonizowaniu sposobu obsługi klientów stacji benzynowych — ocenił Wojciech Stańczak.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Prymusi wzrostu przychodów w e-handlu