Przed Euro 2012 potrzebne zmiany w prawodawstwie

opublikowano: 2007-06-19 16:22

Zdaniem członków dolnośląskiego komitetu organizacyjnego Mistrzostw Europy w piłce nożnej Euro 2012, bez odpowiednich zmian w prawodawstwie, zarówno w zakresie pozyskania gruntów, jak i procedur wyłaniania wykonawców i realizacji projektów, przygotowania do Euro 2012 będą zadaniem bardzo trudnym.

We wtorek odbyło się drugie spotkanie dolnośląskiego komitetu; jego członkowie ustalali harmonogram pracy na najbliższe miesiące. "Po pierwszym spotkaniu w sprawie organizacji Euro 2012 ukonstytuowały się komisje tematyczne, które dzisiaj również określiły swój plan pracy" - powiedział we wtorek wojewoda dolnośląski Krzysztof Grzelczyk.

Jak poinformował po spotkaniu członek dolnośląskiego komitetu organizacyjnego, Tadeusz Jastrzębski, na wtorkowym posiedzeniu omawiano również planowane na sierpień propozycje zmian w prawodawstwie, które pozwolą na budowę dróg i autostrad oraz stadionów w terminie umożliwiającym przygotowanie mistrzostw.

Jastrzębski powiedział także, że tempo prac nad przygotowaniami do Euro 2012 najbardziej ogranicza prawo zamówień publicznych. "Jest to prawo stworzone co najwyżej dla budownictwa punktowego, a nie liniowego (...) Moim zdaniem, z tym prawem bardzo dobrze kupuje się ołówki, natomiast bardzo źle buduje drogi" - stwierdził.

Dodał, że prawo to nie uwzględnia nieprzewidzianych okoliczności. "W takim wypadku to prawo wstrzymuje budowy, nakłada obowiązek przeprowadzenia nowych przetargów" - wyjaśnił.

Jak zaznaczył Jastrzębski, ze względu na procedury odwoławcze prawa zamówień publicznych, wstrzymany został na przykład przetarg na budowę mostu we Wrocławiu, stanowiącego część projektu autostradowej obwodnicy miasta.

Krzysztof Grzelczyk podkreślił zaś, że istnieje "kilka kluczowych inwestycji, które niezależnie od Euro będą realizowane". "Skupiamy się bowiem na tym, co będzie służyło i Euro, i w przyszłości mieszkańcom Wrocławia" - powiedział wojewoda.

Jak wyjaśnił, są to przede wszystkim inwestycje związane z infrastrukturą dróg. "Musimy dokończyć budowę autostrady A4, a także budowę drogi ekspresowej S3 ze Szczecina do Lubawki, drogi ekspresowej S8 z Wrocławia do Warszawy oraz drogi ekspresowej S5 z Wrocławia do Poznania" - powiedział Grzelczyk.(PAP)