Przedsiębiorca na prawach konsumenta

opublikowano: 14-12-2020, 15:11

Od 1 stycznia Rzecznik Finansowy będzie mógł skuteczniej wspierać osoby prowadzące jednoosobowe firmy.

Nowelizacja kodeksu cywilnego oraz ustawy o prawach konsumenta wchodzi w życie od 1 stycznia 2021 r. W ramach tych przepisów w obrocie prawno-gospodarczym obok konsumenta i przedsiębiorcy pojawi się trzeci podmiot - przedsiębiorca na prawach konsumenta.

Nowy rok, nowe prawo
Nowy rok, nowe prawo
– Do tej pory nie mogliśmy pomagać jednoosobowym przedsiębiorstwom tak samo jak konsumentom. Od stycznia to się zmieni – mówi Mariusz Golecki, Rzecznik Finansowy.
materiały prasowe

Rzecznik Finansowy informuje, że dzięki temu będzie mógł skuteczniej wspierać osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

– Obecnie również wspieramy takie osoby w sporach z bankami czy ubezpieczycielami. Niestety nie mogliśmy im pomagać stosując takie same argumenty, jak w przypadku konsumentów, gdyż osoby te nie były chronione w takim samym zakresie. To ograniczało możliwość skutecznej interwencji, chociażby przy stwierdzeniu w umowie tak zwanych klauzul abuzywnych. Utrudniało to też wspieranie klientów w przypadku skierowania sprawy do sądu – wyjaśnia Mariusz Golecki, Rzecznik Finansowy.

Lepszą ochronę zyskają m.in. klienci banków, ubezpieczycieli czy firma leasingowych. Na przykład leasingobiorcy będą mogli próbować odzyskać część nadpłaconych rat, jeśli wpływ na ich wysokość miały postanowienia, które można uznać za abuzywne. Można do nich zaliczyć na przykład takie, z których wynika, że zmiana wysokości rat leasingowych w przypadku spadku poziomu stopy bazowej zależy wyłącznie od wyboru leasingodawcy. To postanowienie jest bliźniaczo podobne do stosowanego przy mieszkaniowych kredytach hipotecznych. W tym obszarze abuzywność została wielokrotnie potwierdzona przez sądy.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Trzeba jednak pamiętać, że nowe przepisy mają zastosowanie tylko do umów zawartych po 1 stycznia 2021 r. Ponadto mogą pojawić się wątpliwości odnośnie definicji zawartej w nowych przepisach. Mówią one, że przedsiębiorcą na prawach konsumenta jest: „osoba fizyczna zawierająca umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie posiada ona dla niej charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej”.

– Obawiam się, że część podmiotów będzie starała się wykazać, że prowadzącemu jednoosobową działalność gospodarczą nie przysługują uprawnienia konsumenckie, gdyż nabywane usługi finansowe są ściśle powiązane z jego działalnością zawodową – zapowiada Mariusz Golecki.

Podkreśla, że jego zdaniem zbyt szerokie rozumienie pojęcia zawodowego charakteru umowy wypaczyłoby sens całej regulacji. Ma ona rozszerzyć prawa osób, które dysponują mniejszymi możliwościami obrony niż ich kontrahenci.

– Będziemy uważnie monitorowali wpływające do nas wnioski pod tym kątem i podejmowali odpowiednie działania, zapobiegające rozprzestrzenianiu się złych praktyk w tym zakresie – deklaruje Mariusz Golecki.

Poznaj program konferencji online "Kodeks Spółek Handlowych", 13 stycznia 2021 >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane