Przedsiębiorcy nie znają swoich praw

opublikowano: 17-01-2018, 22:00

Co piąta firma nie wie, jakie ma możliwości w związku z regulacjami dotyczącymi Biur Informacji Gospodarczej.

W pierwszej połowie listopada ubiegłego roku weszły w życie nowe regulacje dotyczące działalności Biur Informacji Gospodarczej (BIG). Zmiany mają usprawnić dochodzenie należności, żeby stały się szybsze, prostsze i tańsze dla biznesu. Okazuje się jednak, że przedsiębiorcy niewiele wiedzą o samych BIG-ach oraz możliwościach, jakie dają im ich usługi — wynika z badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie ERIF BIG na próbie prawie 300 przedsiębiorców.

— A przecież skala korzyści i szans płynących z nowelizacji przepisów dla wierzycieli oraz zadłużonych w dużej mierze będzie zależeć od stopnia wykorzystywania Biura Informacji Gospodarczej w praktyce — zwraca uwagę Edyta Szymczak, prezes zarządu ERIF BIG. Co piąty badany prowadzący jednoosobową działalność nie ma pojęcia, jakie prawa przysługują mu z tytułu ustawy o BIGach. W przypadku właścicieli pozostałych firm ten odsetek jest dwa razy większy.

Deklarujący wiedzę na ten temat najczęściej wskazywali sprawdzenie w bazie spółki lub konsumenta, pozyskanie danych o swojej firmie i możliwość dopisania dłużnika. Respondenci zapytani o konkretne zmiany w funkcjonowaniu BIG-ów, które weszły w życie w listopadzie ubiegłego roku, oceniają je pozytywnie. Najwięcej przedsiębiorców docenia możliwość szybszego pobrania informacji o firmie ze wszystkich polskich BIG-ów za pomocą jednego wniosku (jednoosobowe działalności gospodarcze — 72 proc. wskazań, pozostałe firmy — 67 proc.) i wysłanie ustawowego wezwania do zapłaty e-mailem, a nie tylko listem poleconym lub osobiście (jednoosobowe działalności — 63 proc., pozostałe firmy — 71 proc.).

Wśród najwyżej ocenionych zmian znalazła się także kwestia szybszego raportowania informacji pozytywnej (jednoosobowe działalności — 69 proc., pozostałe firmy — 67 proc.). Przedsiębiorcy zwrócili ponadto uwagę na możliwość dopisania zaległości płatniczych do BIG po upływie 30 dni, zamiast 60 dni, które obowiązywały przed wejściem w życie nowych regulacji (odpowiednio 59 proc. i 65 proc. wskazań).

Istotną zmianą jest także pojawienie się możliwości wniesienia sprzeciwu wobec dokonanego w BIG wpisu przez dłużnika. Dużym ułatwieniem może okazać się fakt, że BIG-i mogą udostępniać nie tylko dane zgromadzone przez siebie, ale też pozyskane z innych publicznych rejestrów: PESEL, REGON, Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEiDG), KRS, Centralnego Rejestru Restrukturyzacji i Upadłości oraz Rejestru Należności Publicznoprawnych.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane