Czytasz dzięki

Przedsiębiorcy niechętnie się ubezpieczają

opublikowano: 03-04-2019, 22:00

Tylko 49 proc. firm w Polsce zabezpiecza się polisami. Najpopularniejsze są te, które chronią w przypadku kradzieży, włamania i rabunku.

Polski Instytut Ekonomiczny (PIE) przebadał 600 przedsiębiorstw pod kątem korzystania z ubezpieczeń. Okazuje się, że tylko blisko połowa z nich kupuje jakiekolwiek polisy. Największym zainteresowaniem cieszą się ubezpieczenia majątkowe, wśród których najpopularniejsze są polisy chroniące spółki na wypadek kradzieży, włamania i rabunku (70 proc. wskazań). Firmy korzystają też z ubezpieczeń od ryzyka awarii (57 proc.) oraz następstw nieszczęśliwych wypadków (54 proc.). Rzadko kupują polisy odpowiedzialności cywilnej (OC).

— Pracodawcy często nie potrafią ocenić ryzyka w podejmowanych przez siebie działaniach, dlatego sporadycznie korzystają z takich rozwiązań. Są bardziej otwarci na nie dopiero, kiedy przydarzy im się szkoda — tłumaczy Katarzyna Dębkowska, kierownik zespołu foresightu gospodarczego PIE.

Mało popularne są również polisy finansowe.

— Z najczęściej wskazywanych gwarancji ubezpieczeniowych należytego wykonania kontraktu korzysta zaledwie 16 proc. firm — mówi Katarzyna Dębkowska.

Co piąte przedsiębiorstwo w ogóle nie ubezpiecza transakcji sprzedaży swoich wyrobów lub usług. Połowa robi to tylko w stosunku do sprzedaży krajowej, a 28 proc. zabezpiecza polisą zarówno handel na rodzimym gruncie, jak i eksport. Zaledwie 4 proc. przebadanych firm kupuje polisę, żeby mieć ochronę wyłącznie dla transakcji zagranicznych. Natomiast z oferty polis gwarantowanych przez Skarb Państwa, dostępnych w Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE), skorzystało 17,4 proc. spółek z sektora przetwórstwa przemysłowego.

To 2,5-krotnie więcej niż firm, które zabezpieczyły się kredytami eksportowymi w Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK), i 3,5-krotnie więcej niż było chętnych na dopłaty do oprocentowania takich kredytów w tym banku. Janusz Chojna, kierownik zespołu handlu zagranicznego w PIE, twierdzi, że ubezpieczenia i gwarancje eksportowe cieszą się coraz większym zainteresowaniem firm.

— Między 2014 a 2017 rokiem zaobserwowaliśmy jego wzrost o 5,8 punktów proc. W przybliżeniu co dziesiąty z badanych eksporterów nie tylko korzystał z takich produktów, ale też uznał je za bardzo istotne dla firmy — tłumaczy Jacek Chojna.

Z badania wynika również, że im większa firma, tym chętniej zabezpiecza działalność za pośrednictwem ubezpieczycieli.

— To naturalne. Większe spółki bardziej świadomie zarządzają ryzykiem i dysponują większą gotówką na ten cel — podsumowuje Katarzyna Dębkowska.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane