Przedsiębiorcy niechętnie się ubezpieczają

opublikowano: 03-04-2019, 22:00

Tylko 49 proc. firm w Polsce zabezpiecza się polisami. Najpopularniejsze są te, które chronią w przypadku kradzieży, włamania i rabunku.

Polski Instytut Ekonomiczny (PIE) przebadał 600 przedsiębiorstw pod kątem korzystania z ubezpieczeń. Okazuje się, że tylko blisko połowa z nich kupuje jakiekolwiek polisy. Największym zainteresowaniem cieszą się ubezpieczenia majątkowe, wśród których najpopularniejsze są polisy chroniące spółki na wypadek kradzieży, włamania i rabunku (70 proc. wskazań). Firmy korzystają też z ubezpieczeń od ryzyka awarii (57 proc.) oraz następstw nieszczęśliwych wypadków (54 proc.). Rzadko kupują polisy odpowiedzialności cywilnej (OC).

— Pracodawcy często nie potrafią ocenić ryzyka w podejmowanych przez siebie działaniach, dlatego sporadycznie korzystają z takich rozwiązań. Są bardziej otwarci na nie dopiero, kiedy przydarzy im się szkoda — tłumaczy Katarzyna Dębkowska, kierownik zespołu foresightu gospodarczego PIE.

Mało popularne są również polisy finansowe.

— Z najczęściej wskazywanych gwarancji ubezpieczeniowych należytego wykonania kontraktu korzysta zaledwie 16 proc. firm — mówi Katarzyna Dębkowska.

Co piąte przedsiębiorstwo w ogóle nie ubezpiecza transakcji sprzedaży swoich wyrobów lub usług. Połowa robi to tylko w stosunku do sprzedaży krajowej, a 28 proc. zabezpiecza polisą zarówno handel na rodzimym gruncie, jak i eksport. Zaledwie 4 proc. przebadanych firm kupuje polisę, żeby mieć ochronę wyłącznie dla transakcji zagranicznych. Natomiast z oferty polis gwarantowanych przez Skarb Państwa, dostępnych w Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE), skorzystało 17,4 proc. spółek z sektora przetwórstwa przemysłowego.

To 2,5-krotnie więcej niż firm, które zabezpieczyły się kredytami eksportowymi w Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK), i 3,5-krotnie więcej niż było chętnych na dopłaty do oprocentowania takich kredytów w tym banku. Janusz Chojna, kierownik zespołu handlu zagranicznego w PIE, twierdzi, że ubezpieczenia i gwarancje eksportowe cieszą się coraz większym zainteresowaniem firm.

— Między 2014 a 2017 rokiem zaobserwowaliśmy jego wzrost o 5,8 punktów proc. W przybliżeniu co dziesiąty z badanych eksporterów nie tylko korzystał z takich produktów, ale też uznał je za bardzo istotne dla firmy — tłumaczy Jacek Chojna.

Z badania wynika również, że im większa firma, tym chętniej zabezpiecza działalność za pośrednictwem ubezpieczycieli.

— To naturalne. Większe spółki bardziej świadomie zarządzają ryzykiem i dysponują większą gotówką na ten cel — podsumowuje Katarzyna Dębkowska.

3650b480-8c31-11e9-bc42-526af7764f64
Ubezpieczeniowe wieści
Newsletter, który dostarczy informacji na temat tego, co dzieje się w branży ubezpieczeń.
ZAPISZ MNIE
Ubezpieczeniowe wieści
autor: Karolina Wysota
Wysyłany co dwa tygodnie
Karolina Wysota
Newsletter, który dostarczy informacji na temat tego, co dzieje się w branży ubezpieczeń.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu