Trzy czwarte przedsiębiorców uważa, że sztuczna inteligencja pozytywnie wpływa na rozwój ich biznesu – wynika z badania „Power of AI”, które przeprowadziła firma BUZZcenter na grupie 546 firm. Aż 59 proc. respondentów jest pozytywnie nastawionych do możliwości wdrożenia rozwiązań opartych na AI. Do tego 31 proc. chce zwiększyć nakłady finansowe na wdrożenie tej technologii. Tyle samo firm utrzyma dotychczasowy poziom inwestycji. Największe zalety wdrożenia AI to oszczędność czasu (52 proc.), finansów (27 proc.) oraz automatyzacja procesów (33 proc.).
Przedsiębiorcy mają też jednak wiele obaw związanych ze sztuczną inteligencją – 48 proc. boi się przede wszystkim błędów w jej funkcjonowaniu, które mogą prowadzić do nieprawidłowych decyzji w najważniejszych obszarach działań biznesowych.
– Nawet jeśli obecnie AI nie jest w stanie rozwiązać wszystkich problemów, to się szybko zmieni. Dwa lata temu niemożliwe było generowanie realistycznych grafik, teraz istnieje kilkadziesiąt narzędzi, które robią to doskonale i ludzkie oko często nie jest w stanie odróżnić takich grafik od rzeczywistych zdjęć – uspokaja Radosław Mechło, szef AI w BUZZcenter.
Wątpliwości przedsiębiorców budzi również cyberbezpieczeństwo – 42 proc. badanych obawia się braku odpowiedniej ochrony przed cyberatakami, które mogą zakłócić działanie AI lub spowodować nieautoryzowany dostęp do wrażliwych informacji. Z drugiej strony, aż 30 proc. respondentów nie podejmuje specjalnych działań, żeby się przygotować na wypadek awarii systemów sztucznej inteligencji.
Poznaj program konferencji "AI & Project Management", 19 września w Warszawie >>
Eksperci BUZZcenter podkreślają, że aby w pełni wykorzystać potencjał AI, niezbędna jest odwaga i gotowość do zmiany, szczególnie w podejściu do analizy danych i edukacji zespołów.
– Dla wielu firm sztuczna inteligencja może się stać tym, czym internet był na początku swojego rozwoju – rewolucją, która odmieni zasady gry. Warto zatem eksplorować i wdrażać nowe technologie. AI nie zastąpi ludzi, ale bez wątpienia stanie się̨ dla nich ważnym partnerem w biznesie – wskazuje Kamila Kierzek- Mechło, szef biznesu w BUZZcenter i inicjatorka badania.
Przebadane firmy oceniają swoją gotowość do wdrożenia sztucznej inteligencji na 2,87
w pięciopunktowej skali. To umiarkowany poziom przygotowania. Wyzwania związane z reorganizacją procesów (średnia ocena 3,49) i ryzykiem prawnym (średnia ocena 3,36) pokazują, że przedsiębiorcy muszą podjąć dodatkowe kroki, żeby odpowiednio wdrożyć AI.