Czytasz dzięki

Przedsiębiorcy widzą światełko w tunelu

opublikowano: 02-06-2020, 22:00

Nowe badanie PIE i PFR ujawnia, że sytuacja firm znacznie poprawiła się od dna kryzysu w połowie kwietnia.

Firmy notują lepsze wyniki finansowe, a zamówienia rosną — to wnioski płynące z piątej edycji badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego i Polskiego Funduszu Rozwoju. Badanie przeprowadzone przez IBRiS w dniach 26-29 maja wykazało, że najgorsze wyniki firmy notowały pod koniec kwietnia, gdy spadek wartości sprzedaży obserwowano aż w 67 proc. z nich.

Na rynku pracy najgorzej sytuacja wyglądała na samym początku kwietnia — wówczas aż 28 proc. firm rozważało zmniejszanie zatrudnienia, a aż połowa chciała obniżać wynagrodzenia. Dziś sytuacja jest inna — 43 proc. firm zgłasza spadek wartości sprzedaży, ale jednocześnie 20 proc. czuje już wyraźną poprawę. Po raz pierwszy w tym kryzysie odsetek firm zgłaszających brak zmian w nowych zamówieniach był wyższy niż procent firm zgłaszających ich spadek — 41 proc. do 35 proc.

Wyraźnie, bo aż o 6 pkt proc. zwiększył się odsetek firm notujących wzrost zamówień i dziś wynosi on 19 proc. W efekcie poprawy sytuacji rynkowej oraz pomocy w ramach tarczy antykryzysowej polepszyła się subiektywna ocena płynności finansowej przedsiębiorstw — dziś już większość, bo 54 proc., zgłasza, że ich zapasy gotówki wystarczyłyby na dłużej niż trzy miesiące. W szczycie kryzysu odsetek ten stanowił jedynie 38 proc. Wyraźną poprawę widać także na rynku pracy.

Końcowy tydzień maja był pierwszym z badanych okresów, w którymodsetek firm deklarujących zwiększenie zatrudnienia (14 proc.) wyprzedzał te, które ciągle chciały zwalniać (5 proc.). Równie optymistyczny jest także radykalny spadek firm rozważających obniżenie wynagrodzeń pracownikom — jeszcze w połowie maja odsetek ten wynosił 21 proc., dziś jest to już tylko 9 proc.

Co ciekawe, 18 proc. pytanych firm deklaruje, że ich sytuacja finansowa już zdołała odbudować się do stanu sprzed pandemii, a kolejne 35 proc. spodziewa się tego do końca roku. To jednak oznacza, że prawie połowa badanych firm wykazuje się głębszym pesymizmem — 24 proc. firm nie jest w stanie określić, kiedy finansowo odbudują się po pandemii, natomiast 15 proc. spodziewa się, że nastąpi to dopiero w 1 połowie 2021 roku.

— Dotychczasowe wyniki naszych badań ankietowych wskazują, że mimo ekstremalnie trudnych warunków do prowadzenia biznesu, pojawia się stopniowa poprawa sytuacji przedsiębiorstw. Widać to także po wznowieniach działalności firm: w okresie od końca kwietnia do końca maja dokonało go 28,7 tys. przedsiębiorstw. To ponad dwa razy więcej niż liczba zawieszonych działalności w analogicznym okresie, co jest rzadko spotykaną sytuacją — podkreśla Piotr Arak, dyrektor Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

22 pkt proc. - taki odsetek dużych firm zrezygnował z planów redukcji wynagrodzeń pracowników między marcem i kwietniem a majem.

18 proc. - taki odsetek firm deklaruje, że powróciły już do sytuacji finansowej sprzed pandemii.

5 proc. - tyle firm twierdzi, że nie ma żadnych rezerw finansowych.

Weź udział w webinarze "Zarządzanie sobą w czasie pracy zdalnej", 8 czerwca, 10:00 >>

Ekonomia na dzień dobry
Newsletter autorski Marcela Lesika
ZAPISZ MNIE
×
Ekonomia na dzień dobry
autor: Marcel Lesik
Wysyłany raz w tygodniu
Marcel Lesik
Autorski newsletter poświęcony światowej ekonomii: analizy, prognozy, badanie trendów i sprawdzanie faktów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Lesik

Polecane