Przemysł wkracza w nową erę

Branża przemysłowa potrzebuje impulsów do rozwoju. Musi więc wpisać się w ramy smart industry

Zajrzyjmy na chwilę do fabryki smartfonów Huawei w Shenzhen w Chinach. Tu przy linii produkcyjnej obok człowieka, ramię w ramię, stoi robot. I o ile człowiek pracuje zmianowo, maszynę „zatrudnia” się niemal całodobowo. Zresztą przy obecnym poziomie technologii, pracownikowi trudno byłoby manualnie wykonać czynności, które dla naszpikowanej elektroniką maszyny nie stanowią już problemu. Precyzyjne łączenie podzespołów, testowanie ich wytrzymałości to już standardowe zadania maszyn.

NOWY PRZEMYSŁ:
Zobacz więcej

NOWY PRZEMYSŁ:

Smart industry można uznać za hybrydę nowoczesnych metod zarządzania oraz nowoczesnych technologii, takich jak robotyzacja, internet rzeczy, big data — wylicza Tomasz Haiduk, dyrektor branż przemysłowych Siemens. ARC

Nad wszystkim jednak czuwa spory zespół specjalistów — obok hali produkcyjnej, za przeszkloną ścianą ustawione są stanowiska komputerowe. Stąd nadzoruje się pracę urządzeń. Przechodząc wzdłuż linii produkcyjnej, natknąć można się też na roboty-wózki, samodzielnie poruszające się po wyznaczonych ścieżkach. Podobne w swoich centrach logistycznych wprowadził niedawno również Amazon — przewożą i samodzielnie układają na półkach towary, a co więcej, wybierają dokładnie te, które należy wysłać do klienta i podają je pracownikowi do zapakowania. Tak wygląda obecnie świat przemysłu. Łączy w sobie nowoczesne metody zarządzania produkcją, łańcuchem dostaw, z robotyzacją, internetem rzeczy, systemami big data czy chmurowymi.

— Smart industry to przyszłość światowego przemysłu — gospodarka staje się coraz bardziej cyfrowa, zmieniają się metody zarządzania, a technologia ma decydujące znaczenie dla konkurencyjności zakładów przemysłowych — twierdzi Tomasz Haiduk, dyrektor branż przemysłowych Siemens.

Firma ta postanowiła sprawdzić, czy na zmiany zachodzące w światowej gospodarce przygotowany jest również przemysł w Polsce. Wyniki badania przeprowadzonego na jej zlecenie przez agencję badawczą Millward Brown w największych przedsiębiorstwach działających na terenie kraju (zrealizowane pod patronatem Akademii Górniczo-Hutniczej oraz Ministerstwa Rozwoju) wypadły zaskakująco dobrze. Ogólny wniosek: duże firmy są otwarte na nowe technologie.

Robotyzacja przemysłu

Z badania „Smart Industry Polska 2016” wynika, że dla 25 proc. przedstawicieli dużych przedsiębiorstw smart industry jest znaną koncepcją. Firmy te na co dzień korzystają z elementów robotyzacji linii produkcyjnych (56,7 proc. wskazań), rozwiązań big data (44,3 proc.), M2M (machine to machine — grupa urządzeń automatycznie komunikujących się ze sobą) i systemów internetu rzeczy (40,2 proc.). 3 proc. ankietowanych zadeklarowało wręcz zastosowanie pełnej robotyzacji. A w kontekście samego zarządzania? 46,4 proc. sięga po metody produkcji dostosowujące ją do aktualnego popytu, czyli demand-driven manufacturing, 52,6 proc. deklaruje stosowanie tzw. szczupłego zarządzania (lean management), a 56,7 proc. wybiera także supply chain management (zarządzanie łańcuchem dostaw — od zaopatrzenia, poprzez produkcję, aż po dystrybucję). Optymalizacja procesów produkcyjnych jest natomiast stosowana w 82,5 proc. badanych przedsiębiorstw. — Wyniki badań pokazują dość dobrą ocenę znajomości i stopnia wdrożenia koncepcji smart industry w przedsiębiorstwach przemysłowych zlokalizowanychw Polsce. Oprócz tej dobrej samooceny warto jednak zwrócić uwagę na dość dużą polaryzację wyników pokazującą, że są również firmy o stosunkowo niskiej świadomości i skromnych działaniach w tym zakresie — podkreśla jednak Ryszard Jania, prezes Pilkington Automotive Poland.

Badania w parze z rozwojem

Jak się okazuje, hale produkcyjne działających w Polsce przedsiębiorstw wyposażone są głównie w zagraniczny sprzęt. Tylko 8,2 proc. firm zadeklarowało przewagę polskich maszyn. A generalnie firmy nastawione są na modernizację i wymianę elementów sterowania produkcją.

— Rośnie skłonność do wymiany elementów parku maszynowego. Na przestrzeni ostatnich trzech lat 70 proc. ankietowanych firm wymieniło średnio 25 proc. swojego parku maszynowego. W dążeniach do unowocześnienia infrastruktury przemysłowej należy szczególnie wspierać sektor MSP, mający największy potencjał rozwojowy — dodaje Tomasz Haiduk.

Rozwój technologii dla przemysłu dodatkowo zachęca firmy do współpracy z innymi podmiotami, np. firmami działającymi w powiązanych branżach (70 proc.). Około 60 proc. respondentów zapewnia, że podjęło w przeszłości prace badawczo-rozwojowe, samodzielnie lub w kooperacji. Również 60 proc. firm informuje, że zamierza zlecić prace badawcze uczelniom wyższym lub publicznym instytucjom badawczym.

— Wprowadzanie innowacji jest w dzisiejszych czasach fundamentalnym czynnikiem wpływającym na pozycję firmy na rynku. Istotna wydaje się być przede wszystkim świadomość konieczności wprowadzania ciągłych zmian i ulepszeń wśród samych właścicieli i menedżerów przedsiębiorstw — zauważa Jan Staniłko, zastępca dyrektora Departamentu Innowacji Ministerstwo Rozwoju.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Przemysł wkracza w nową erę