Przesadzony optymizm

[GN]
opublikowano: 26-01-2012, 00:00

ROZLICZENIE ANKIETY Z 2011 R.

Akcje miały dać zarobić kilkanaście procent. Przyniosły takie straty. Lepiej zarządzający typowali sektory.

Ubiegły rok zaskoczył wszystkich. W naszej ankiecie zarządzający zgodnie obstawiali kontynuację zwyżek z 2010 r. Większość stawiała na około 15-procentowy zysk z akcji.

Nawet największy pesymista Rafał Lis, zarządzający Opera TFI, oczekiwał wzrostu WIG o 5 proc. Mariusz Staniszewski z Noble Funds oczekiwał nawet wzrostu o 20 proc.

Tymczasem WIG osunął się o blisko 21 proc., a WIG20 o 21,9 proc. Nieco lepszego nosa eksperci mieli w typowaniu sektorów. Zdecydowanie odradzali budownictwo (m.in. Rafał Lis i Sebastian Buczek z Quercus TFI) i się nie pomylili — był to najgorszy sektor na GPW, WIG-Budownictwo stracił ponad 54 proc.

Niewiele lepiej wypadli deweloperzy (-51,3 proc.), a to zdaniem Przemysława Nowickiego z TFI Allianz miał być… najlepszy sektor. Trafnie jego słabość przewidział Andrzej Kaczorowski z Investors TFI. Boleśnie zarządzających rozczarowały też spółki surowcowe, bo wielu z nich upatrywało w nich liderów zwyżek, a WIG- -Surowce stracił ponad 30 proc. Najlepszym sektorem, drugi rok z kolei, był chemiczny. Indeks tego sektora zyskał aż 18,6 proc. Nie zawiódł się Adam Drozdowski, zarządzający AXA TFI, który jako jedyny typował go na najlepszy.

Bycze nastroje w TFI sprawiły, że słabe noty w ubiegłorocznej ankiecie zebrała telekomunikacja. Adam Drozdowski i Michał Hulbój z BPH TFI obstawiali nawet, że będzie to najgorszy sektor. Tymczasem indeks WIG-Telekomunikacja zyskał ponad 10 proc.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: [GN]

Polecane