Przetarg w CPK wygrali Holendrzy i Portugalczycy

Jacek PerzyńskiJacek Perzyński
opublikowano: 2025-09-22 15:34

Spółka Centralny Port Komunikacyjny rozstrzygnęła przetarg na budowę systemu obsługi bagażu. Wykonawcą zostało konsorcjum z holenderskim Vanderlande Logistics na czele.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • kto wygrał przetarg na budowę systemu obsługi bagażu
  • ile spółka CPK zapłaci za stworzenie systemu
  • ile wyniosła oferta konkurencji
  • czym jest system obsługi bagażu
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Na początku lipca spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) otworzyła oferty w przetargu na dostawę i montaż systemu obsługi bagażu (BHS), a dziś poznaliśmy jego zwycięzcę. Nie było w nim żadnego wykonawcy z Polski.

Każda oferta składa się z trzech kwot netto: za dostawę i montaż systemu (wyrażonej w euro), za utrzymanie i konserwację systemu w części podstawowej, czyli przez pięć lat, oraz za opcję przedłużenia na kolejnych pięć lat (obie w złotych).

Spółka CPK ostatecznie wybrała ofertę holenderskiej Vanderlande Logistics, która wraz z zarejestrowaną w Niemczech Vanderlande Logistics GmbH oraz portugalskim Unipessoalem tworzy konsorcjum. Proponowane wynagrodzenie netto za dostawę i montaż BHS wyniosło 115 mln EUR, natomiast za utrzymanie i konserwację części podstawowej 97 mln zł, a za opcję przedłużenia umowy 93 mln zł.

Druga oferta napłynęła od niemieckiego Beumer Group, która zaproponowała wynagrodzenie netto za dostawę i montaż systemu bagażowego w wysokości 198 mln EUR, za utrzymanie i konserwację części podstawowej 116 mln zł, a za opcję przedłużenia kontraktu 123 mln zł.

System obsługi bagażu jest jednym z kluczowych elementów portu lotniczego, od którego zależy czas oczekiwania na bagaż, sprawność przesiadek i komfort pasażerów. W przyszłym terminalu BHS będzie zajmował powierzchnię 80 tys. m kw., a szacowana długość jego taśmociągów sięgnie ponad 13 km.

System będzie bazował na technologii indywidualnego systemu nośników (ICS), która polega na transportowaniu bagażu w pojemnikach (na tackach), co pozwala na łatwą, modułową rozbudowę w zależności od tempa wzrostu ruchu lotniczego i potrzeb rozwijającego się terminala.