W kwietniu Centralny Port Komunikacyjny zaprosił trzy podmioty do udziału w dialogu konkurencyjnym na zaprojektowanie, dostawę, montaż i uruchomienie Systemu Obsługi Bagażu (BHS) na lotnisku w Baranowie. Do spółki napłynęły tylko dwie propozycje. We wtorek poznaliśmy ich szczegóły.
CPK na ten cel zarezerwował 1,38 mld zł brutto. Chęć zaprojektowania systemu zgłosił niemiecki Beumer Group, który ma oddział w Gliwicach. Jego konkurentem jest holenderski Vanderlande Logistics (wcześniej Siemens Logistics), który ma odział w Łodzi.
Każda z ofert składa się z trzech kwot netto: za dostawę i montaż systemu BHS (wyrażonej w euro), za utrzymanie i konserwację systemu w części podstawowej, czyli przez pięć lat, oraz za opcję jej przedłużenia na kolejne pięć lat (obie w złotówkach). Oferta Beumer Group na dostawę i montaż BHS oscyluje wokół 198 mln EUR, natomiast na utrzymanie i konserwację części podstawowej - 116 mln zł oraz 123 mln zł w opcji przedłużenia umowy. Tańszą ofertę złożył Vanderlande Logistics, który wycenił się odpowiednio na 115 mln EUR, 97 mln zł oraz 93 mln zł.
Głównym kryterium CPK przy zapraszaniu firm do udziału w dialogu konkurencyjnym był wymóg posiadania doświadczenia w uruchamianiu Systemu Obsługi Bagażu w portach lotniczych o przepustowości co najmniej 30 mln pasażerów rocznie w ciągu ostatnich 25 lat. Spółka wyjaśnia, że system ten będzie bazował na technologii indywidulanego systemu nośników (ICS), która polega na transportowaniu bagażu w pojemnikach (na tackach), co pozwala na łatwą, modułową rozbudowę w zależności od tempa wzrostu ruchu lotniczego i potrzeb rozwijającego się terminala.
Zgodnie z założeniami BHS będzie zajmował w terminalu portu w Baranowie powierzchnię ok. 80 tys. m kw. Szacowana długość taśmociągów służących do transportu bagażu to ponad 13 km.