Przewodnik „Pascal 2001” może poprawić wyniki WP
Wydawnictwo Pascal z Bielska-Białej sprzedało do tej pory ponad 9 tys. egzemplarzy przewodnika „Pascal 2001”. Dyrekcja spółki nie wyklucza możliwości dodruku, dzięki czemu firma może zarobić około 1,7 mln zł. Ponadto WP przygotowuje się już do wydania „Pascala 2002”.
Wydawnictwo Pascal z Bielska- -Białej, specjalizujące się w wydawaniu przewodników turystycznych, map i atlasów oraz książek, na początku marca 2001 r. wydało przewodnik „Pascal 2001”.
Możliwy dodruk
Jest to przewodnik, skupiający ofertę krajowych obiektów turystycznych i gastronomicznych. Pozycja kosztuje 50 zł. Pierwszy jej nakład liczy 20 tys. egzemplarzy, dzięki któremu spółka chce zarobić około 1 mln zł.
— Do tej pory udało nam się sprzedać 9,16 tys. sztuk tej książki. To dobry wynik, jeżeli porównamy go ze średnią sprzedażą książek w Polsce, która w 2000 r. wyniosła 6,16 tys. egzemplarzy — tłumaczy Stach Gąsienica-Szymków, dyrektor generalny WP.
Ze względu na dobry wynik sprzedaży, zarząd spółki nie wyklucza dodruku pozycji.
— Jeżeli przewodnik nadal będzie się sprzedawał w takim tempie, zamierzamy dodrukować nawet 15 tys. egzemplarzy „Pascala 2001”. Decyzja o tym zapadnie jednak pod koniec kwietnia — zastrzega Stach Gąsienica-Szymków.
Dyrektor Gąsienica-Szymków przyznaje, że na wynik sprzedaży miała wpływ akcja promocyjna, która pochłonęła około 150 tys. zł.
WP już szykuje się do wydania drugiej edycji przewodnika, pod tytułem „Pascal 2002”.
— Specyfika tej pozycji polega na tym, że przewodnik oraz dołączona do niego karta rabatowa, są ważne przez rok. Organizujemy teraz nabory ankieterów, którzy będą uaktualniać informacje, zawarte w „Pascalu 2001” — wyjaśnia Stach Gąsienica-Szymków.
WP planuje wydanie „Pascala 2002” w nakładzie 30 tys. egzemplarzy. Jego debiut rynkowy przewidziano na grudzień 2001 r.
— Jak wynika z badań, maksymalny potencjał rynkowy dla tego typu pozycji w Polsce wynosi 50 tys. egzemplarzy. Liczymy, że ten wynik uda nam się osiągnąć już w 2004 r. — zapowiada Stach Gąsienica-Szymków.
Jego zdaniem, sprzedaż książki nie tylko wpłynie na wynik finansowy wydawnictwa, ale i na umocnienie pozycji WP na rynku. Dyrekcja WP liczy, że w 2001 r. uzyska ono przychody wysokości 27 mln zł.
— Ta książka trafia zarówno do klientów indywidualnych, jak i do firm. Prowadzimy obecnie rozmowy na temat sprzedaży i wydania w postaci elektronicznej — zapowiada Stach Gąsienica-Szymków.
Rośnie konkurencja
Konkurencją WP jest Wydawnictwo Hachette Livre Polska (dawniej Wiedza i Życie) z Warszawy, które również nie wyklucza możliwości wydania pozycji o podobnym charakterze.
— Zamierzamy rozwijać się w dziedzinie przewodników turystycznych. Na razie kontynuujemy wydawanie kolejnych pozycji serii „Przewodnik Wiedzy i Życia”, a także serii przewodników po regionach Polski — mówi Jan Rurański, dyrektor Hachette Livre Polska z Warszawy.