Przez bank do urzędu

opublikowano: 17-10-2016, 22:00

Za pomocą serwisu transakcyjnego klienci PKO BP mogą w prosty sposób uzyskać e-ID. W kolejce czeka 17 banków.

Wystarczy zalogować się do serwisu transakcyjnego w banku, kliknąć zakładkę e-Urząd, potem przejść aktywację w trzech krótkich krokach, wymagających jedynie podania adresu elektronicznego i „odhaczenia” kilku niezbędnych pozwoleń, zatwierdzić wszystko hasłem otrzymanym esemesem i kolejny e-ID, czyli profil elektroniczny, gotowy. Na razie z takiej ścieżki mogą skorzystać tylko klienci PKO BP, który idzie w forpoczcie cyfrowej rewolucji, pod rękę z resortami rozwoju i cyfryzacji, wytyczającymi kierunek zmian.

Choć sam proces rejestracji e-ID jest prosty, to później, niestety, pojawiają się schody. Chociaż posługując się wirtualną tożsamością, można zalogować się i załatwiać sprawy w ZUS, CEIDG, składać wnioski o różne dokumenty (dowód osobisty, karta EKUZ), to w praktyce wirtualna podróż przez urzędy do łatwych nie należy. Różne są interfejsy poszczególnych instytucji, ubogie w treść, nieczytelne i „porozrzucane” w różnych miejscach — po prostu nie ma jednego serwisu, który byłby bramą do wszystkich urzędów.

Anna Streżyńska, minister cyfryzacji, nie kryje, że jest sporo do zrobienia, a nawet stwierdza wprost, że przygotowanie cyfrowe administracji w wielu przypadkach ocenia na dostateczny i niedostateczny. Jest to częściowo wynik naturalnej ociężałości aparatu, ale też braku kompatybilności różnych systemów działających w administracji na szczeblu rządowym i samorządowym. Zapowiada, że wkrótce ma być gotowy jeden portal gov.pl, który docelowo będzie pełnił rolę „wrót” do administracji — zostaną tam zebrane wszystkie informacje o e-urzędach wraz z przekserowaniami.

Serwis będzie w pełni funkcjonalny w połowie przyszłego roku. Na razie liczba posiadaczy e-ID w Polsce jest więcej niż skromna. Na papierze zaufanych profili jest ponad 0,5 mln, jednak tylko 25 tys. to zwykli obywatele — reszta przypada na urzędników. Sytuację ma zmienić wejście do projektu banków, które obsługują 16 mln rachunków z dostępem elektronicznym. Każdy z nich może docelowo uzyskać status profilu zaufanego. Już w listopadzie kolejne instytucje mają zaoferować klientom taką możliwość. W kolejce czeka 17 banków.

Anna Streżyńska zaprasza do współpracy również inne instytucje, w tym telekomy. Z naszych informacji wynika, że operatorzy komórkowi proponują ministerstwu wdrożenie mobileconnectu, alternatywnej do esemesa metody autoryzacji — na karcie SIM telefonu, za zgodą właściciela, zapisane są informacje pozwalające na uwierzytelnianie różnych operacji (logowanie, transakcje w internecie, podpisywanie umów) tylko poprzez naciśnięcie przycisku „ok”.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Eugeniusz Twaróg

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu