Przybędzie bramek na A4

KAP
23-01-2008, 00:00

Drogowa dyrekcja otworzyła oferty. Największe szanse na wygraną mają Egis i Strabag.

Drogowa dyrekcja otworzyła oferty. Największe szanse na wygraną mają Egis i Strabag.

Niemal od dekady kolejne rządy zapowiadają pobieranie opłat na „państwowych” autostradach. Tyle że przystosowanie ich do poboru opłat idzie jeszcze wolniej niż budowa. Za dwa lata sporo może się jednak zmienić. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) otworzyła bowiem oferty na przystosowanie do poboru opłat autostrady A4 Katowice — Wrocław.

— Najniższą ofertę cenową przedstawiło konsorcjum, w którego skład wchodzą firmy Egis i Strabag. Zaproponowało 265 mln zł, przy kosztorysie 249,8 mln zł — informuje Artur Mrugasiewicz z biura prasowego GDDKiA.

Zaoferowało postawienie bramek w 22 miesiące.

Na kontrakt od lat ostrzył sobie zęby Stalexport Autostrady. Jego spółka — Stalexport Autostrada Małopolska — ma bowiem koncesję i pobiera opłaty na odcinku A4 Katowice — Kraków. Na wygranie obecnego przetargu giełdowa spółka ma jednak niewielkie szanse. Oferta konsorcjum, w którego skład wchodzi Stal-export Autostrady, znacznie przekracza kosztorys. Jej wartość to aż 485 mln zł, a czas realizacji — 28 miesięcy.

Poprzednie rządy planowały, że prywatne firmy przystosują „państwową” trasę do eksploatacji i będą pobierać opłaty. Po unieważnieniu kilku przetargów ekipa PiS wybrała inną koncepcję. Bramki postawi prywatne konsorcjum, ale kasjerem będą rządowe agendy. Jeśli obecny rząd nie zmieni zdania, to w lutym GDDKiA podpisze kontrakt na przygotowanie trasy do poboru opłat.

Zanim jednak je wprowadzi, musi przystosować ją do eksploatacji. Dlatego trwa przetarg na budowę stacji benzynowych, miejsc obsługi podróżnych, hoteli etc.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: KAP

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Przybędzie bramek na A4