Przybywa aut na prąd

opublikowano: 21-11-2022, 20:00
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • ile aut elektrycznych jeździ obecnie po Polsce
  • ile samochodów i punktów ładowania przybyło w ostatnim czasie
  • rozwój jakiego sektora elektromobilności najbardziej kuleje

Licznik elektromobilności się rozkręca. Jednak bez szybkiej optymalizacji prawa, tempo wzrostu jego wskazań może znacznie zwolnić. Dotyczy to szczególnie aut użytkowych.

Według danych z końca października 2022 r., w Polsce było zarejestrowanych łącznie ponad 56,9 tys. elektrycznych samochodów osobowych i dostawczych. Przez pierwsze dziesięć miesięcy 2022 r. ich liczba zwiększyła się o 21,3 tys sztuk, a to oznacza, że zarejestrowano ich o 47 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

50 proc. zarejestrowanych w Polsce aut z wtyczką stanowią samochody czysto elektryczne. Drogą połowa to hybrydy typu plug-in.

Park elektrycznych samochodów ciężarówek liczy nieco ponad 2,6 tys. sztuk. Między styczniem a końcem października tego roku zarejestrowano ich ponad 1,1 tys., co oznacza wzrost r/r na poziomie 137 proc. Park elektrycznych autobusów liczy 790 sztuk, a jednośladów blisko 16 tys. Najliczniej reprezentowaną grupą pojazdów z napędem alternatywnym są klasyczne hybrydy. Od początku roku zarejestrowano 123,4 tys. aut z hybrydą pod maską ( +5 proc. r/r) i obecnie jeździ ich po polskich drogach ponad 450 tys.

Równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec października 2022 r. w Polsce funkcjonowało 2494 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (4821 punktów). 28 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 72 proc. – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W październiku uruchomiono 34 nowe, ogólnodostępne stacje ładowania (83 punkty).

– Od dawna podkreślmy, że infrastruktura do ładowania i tankowania pojazdów bateryjnych jest kluczowa. W związku z dynamicznie rosnącą liczbą zeroemisyjnych pojazdów dostawczych i ciężarowych - r/r o prawie 140 proc. - kluczowa staje się budowa infrastruktury dla pojazdów użytkowych. Bo o ile w przypadku samochodów osobowych znaczną część ładowań można przeprowadzić w domu w nocy, o tyle sieć ładowania i tankowania wodorem dedykowana pojazdom dostawczym i ciężarowym musi być ulokowana w bardzo przemyślany sposób i musi zapewniać szybkie i bezproblemowe ładowanie bardzo dużych mocy. Dlatego obecnie właśnie to wydaje się stanowić znaczenie większe wyzwanie niż sieć ładowania dla pojazdów osobowych, choć oczywiście ma ona równie duże znaczenie – mówi Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Jednym z najważniejszych wydarzeń w październiku dla europejskiego sektora e-mobility było rozpoczęcie negocjacji trójstronnych między instytucjami unijnymi (Parlamentem, Komisją i Radą UE) w przedmiocie rozporządzenia AFIR, które m.in. wprowadzi obowiązek systematycznego podwyższania mocy infrastruktury ładowania wraz z każdym nowo zarejestrowanym samochodem z napędem elektrycznym.

Z perspektywy Polski AFIR powinien stać się przede wszystkim czynnikiem motywującym administrację publiczną do możliwie pilnej optymalizacji prawa. Rozporządzenie wejdzie w życie już w 2023 r. a pierwszy termin wypełnienia ujętych w nim wymogów minie niecałe dwa lata później. Obecnie to często czas niewystarczający na sfinalizowanie w Polsce procesu instalacji ogólnodostępnej stacji DC. Ma to przełożenie na wyniki sektora. Przez pierwsze dziesięć miesięcy 2022 r. w Polsce uruchomiono jedynie 121 nowych ładowarek prądu stałego, czyli mniej niż w analogicznym okresie 2021 r. To dowód na to, jak pilna jest potrzeba optymalizacji polskiego prawa – mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskim Stowarzyszeniem Paliw Alternatywnych.

59564

Tyle samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych z wtyczką jeździ obecnie po naszych drogach. Rok temu było ich o 72 proc. mniej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane