Przewozy promowe na Bałtyku znacznie wzrosły po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej. Armatorzy zwiększają i unowocześniają swoje floty.
Polska Żegluga Bałtycka, Unity Line i Stena Line to najważniejsi przewoźnicy promowi na Bałtyku. Utrzymują oni połączenia głównie między portami Szwecji i Polski.
Stena Line
Stena Line w Polsce obsługuje jedną linię promową — z Gdyni do Karlskrony. Została ona uruchomiona w 1995 roku przez Lion Ferry, nieistniejącą już spółkę, będącą w 100 proc. zależną od Stena Line. 1 stycznia 1998 r. był pierwszym dniem sprzedaży usług na tej linii pod marką handlową Stena Line.
Obecnie linia Gdynia-Karlskrona obsługiwana jest przez dwa statki pasażersko-frachtowe — Stena Baltica i Stena Nordica. Wprowadzenie na linię tej drugiej jednostki było spowodowane przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej i związanym z nim znacznym wzrostem ruchu pasażerów i samochodów. Stena Nordica to duży prom, który może zabrać na swój pokład aż 405 pasażerów.
— W 2004 r. dwa promy Stena Line przewiozły 420 tys. pasażerów, 65 tys. samochodów osobowych oraz 62,4 tys. jednostek frachtowych. Od początku 2005 r. odnotowaliśmy znaczny wzrost przewozów samochodów osobowych z 2 tys. w styczniu roku 2004 do 3,5 tys. w roku bieżącym. Równie dobrze zapowiada się kwiecień i maj. Znacznie wzrosły także przewozy ciężarówek z 3,7 tys. przed rokiem do 5 tys. w roku bieżącym — podkreśla Ryszard Bogdan, dyrektor Stena Line.
Armator ma w planach rozszerzenie istniejącego połączenia Gdynia-Kalskrona o „odnogę” do Rosji.
Polska Żegluga Bałtycka
Po latach chudych Polska Żegluga Bałtycka Polferries osiąga zyski i pretenduje do grona najbardziej liczących się przewoźników promowych w Europie.
PŻB wymienia i modernizuje swoje promy, przybywa mu także pasażerów.
— Stare, wysłużone promy będziemy stopniowo zastępować nowszymi. Na całkiem nowe na razie nas nie stać, ale z czasem, kto wie — podkreśla Jan Warchoł, prezes PŻB.
W barwach armatora pływają Wawel — obsługujący połączenie Świnoujście-Ystad, Scandinavia — na trasie Gdańsk-Nynashamn, Pomerania, obsługująca połączenie ze Świnoujścia do Kopenhagi, oraz Silesia.
Unity Line
Unity Line jest największym pod względem przewozów towarowych operatorem promowym między Polską i Szwecją. Firma opanowała rynek w 50 proc.
— Perspektywy rozwoju promowych przewozów towarowych na tej trasie są bardzo dobre. Od 1997 r. stale rosną o 5 do 10 proc. rocznie — mówi Piotr Waszczenko, prezes Unity Line.
W roku 2005, po wprowadzeniu nowej jednostki na linię Świnoujście-Ystad, potencjał przewozowy Unity Line pozwoli obsłużyć 70 proc. całości ruchu towarowego pomiędzy Polską a Szwecją.
Obecnie armator eksploatuje 4 promy na linii Świnoujście-Ystad. Są to: Polonia, Gryf, Mikołaj Kopernik i Jan Śniadecki.