Przykład z południa

Mirosław Konkel
opublikowano: 02-10-2009, 14:21

W maju zeszłego roku, czyli siedem miesięcy przed "momentem zero", aż 64 proc. Słowaków deklarowało, że wiedzą bardzo dużo lub dość dużo na temat euro. Był to znaczący wzrost w porównaniu do września 2007 r., kiedy za dobrze poinformowanych uważało się tylko 51 proc. respondentów. Kampania komunikacyjna, realizowana przez naszych południowych sąsiadów, okazała się więc owocna. A co zadecydowało o jej sukcesie?

W alfabecie Braille’a

Na wysokości zadania stanął komitet roboczy ds. komunikacji, któremu przewodniczył Narodowy Bank Słowacji (NBS). Opracował on kompleksową kampanię, zapraszając do współpracy m.in. Ministerstwo Finansów, pełnomocnika rządu ds. wprowadzenia euro, świat polityki i biznesu, media, samorządy lokalne oraz organizacje pozarządowe. Na sfinansowanie tych działań — od końca 2007 r. do pierwszego kwartału 2009 r. — rząd w Bratysławie przeznaczył 110 mln, a NBS — 70 mln. W przeliczeniu dało to kwotę jednego euro na każdego mieszkańca. W organizacji i finansowaniu niektórych projektów edukacyjnych i promocyjnych uczestniczyła też Komisja Europejska. A moralnego wsparcia udzielił akcji Kościół katolicki, który na Słowacji cieszy się ogromnym poparciem.

Kampania skierowana była do wszystkich obywateli. Pewnym grupom odbiorców poświęcono jednak szczególną uwagę. Zwłaszcza osobom, które mają utrudniony dostęp do informacji lub wymagają specyficznych form przekazu. Do tej newralgicznej kategorii adresatów zaliczono na przykład dzieci, młodzież, seniorów i osoby niepełnosprawne. Niewidomi dostali karty dźwiękowe z informacją o nowej walucie oraz broszury i ulotki w alfabecie Braille’a. Nie zapomniano również o mniejszościach narodowych, przede wszystkim węgierskiej i romskiej. W ich językach publikowano broszury informacyjne oraz ogłoszenia w prasie, radiu i telewizji.

Minister w serialu

Aby kampania była skuteczna, komitet roboczy ds. komunikacji korzystał z profesjonalnych agencji public relations. Znalazł także sojuszników w filmowcach. Nietypowym kanałem dotarcia do społeczeństwa były na Słowacji popularne seriale telewizyjne. W jednym z nich samego siebie zagrał Jan Pociotek, szef tamtejszego resortu finansów. Przyjechał on na swoim pięknym harley’u do kawiarni na popołudniowe espresso. Kiedy kelnerka rozpoznała w motocykliście ministra, zaczęła powtarzać, co jej klienci mówią na temat euro: że będzie drogo i że biedni staną się jeszcze biedniejsi. Pociotek zaczął rozwiewać te obawy — o ceny, zarobki, poziom życia.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane