Psychologia zarządzania w organizacji

Miro Konkel
opublikowano: 2011-09-02 06:18

Jeśli dasz się zwieść pompatycznemu tytułowi, przejdzie ci koło nosa kilka bardzo ważnych wniosków, które pomogą ci w zarządzaniu twoim zespołem.

Powiedzmy sobie szczerze. Tytuł książki brzmi jak siląca się na ambicję praca magisterska studenta, który przez cztery i pół roku bimbał na lewo i prawo, a teraz w cztery miesiące musi zapaskudzić atramentem osiemdziesiąt czystych stron A4.

I faktycznie, momentami książka uderza w taki ton. Tu wyniki badania, tam cytat z książki eksperta, tutaj krótki komentarz - sporo informacji, ale raczej na zasadzie encyklopedii dla profesora, a nie konkretnej wskazówki dla menedżera.

Ale też momentami podręcznik porusza bardzo ważne kwestie. Kwestie, których próżno szukać w popularnych poradnikach "zezwól pracownikom na piątek w kilcie, a będą pracować wydajniej o 5% od następnego poniedziałku".

Jak choćby...

(1)  Czy twoja własna kultura pracy wyniesiona od poprzedniego pracodawcy jest zgodna z kulturą obecnego pracodawcy i twoich podwładnych?

(2)  Czy członkowie twojego zespołu lub działu odczuwają niepokój lub wstyd, gdy mówią klientom nazwę firmy, w której pracują?

(3)  Czy wierzysz w teorię "Ferrari Pana Samochodzika" (można włożyć super silnik w tandetną obudowę, a mimo to będzie można z niego wydobyć maksimum możliwości)? Czy jest to powód dlaczego nie wysyłasz podwładnych na szkolenia rozwijające ich jako ludzi (czyli rozwijające kompetencje niespecyficzne)?

(4)  Czy oficjalnie wyznaczasz i pomagasz ustrukturyzować pracownikom kilkanaście minut w ciągu dnia pracy, aby mogli zrzucić z siebie negatywne emocje, odzyskać radość i w dobrym humorze kontynuować pracę?

(5)  Czy w swojej pracy menedżerskiej promujesz zaangażowanie na poziomie osobowości (jako sumienność, proaktywność), a jednocześnie ograniczasz możliwości zaangażowania na poziomie zachowania (jako poszerzanie roli zawodowej, adaptacyjność)?

Ta książka wyjaśni ci dokładnie i rzetelnie dlaczego powyższe kwestie są ważne i jak się do nich zabrać od strony menedżerskiej. To nie jest widzi-mi-się naukowców-teoretyków. To po prostu wyższy poziom zarządzania.

Książka "Psychologia zarządzania w organizacji" Anny Marii Zawadzkiej (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011) jest dostępna w cenie ze zniżką w e-księgarni www.ksiegarnia.pwn.pl.

Książka
Książka "Psychologia zarządzania w organizacji" Anny Marii Zawadzkiej
None
None