PZL Świdnik jest bliżej prywatyzacji

Cezary Pytlos
16-12-1999, 00:00

PZL Świdnik jest bliżej prywatyzacji

Ministerstwo Skarbu Państwa wybrało już doradcę dla PZL Świdnik, producenta śmigłowców Sokół. W przyszłym roku dwie firmy — włoska Agusta oraz amerykański Bell Helicopter — będą rywalizować o przejęcie przedsiębiorstwa.

W ubiegłym tygodniu MSP wybrało doradcę prywatyzacyjnego dla PZL Świdnik. Strategię prywatyzacji spółki opracuje EVIP International z Warszawy.

— Firma powinna zostać sprywatyzowana do końca przyszłego roku — twierdzi Magda Nienałtowska z biura prasowego MSP.

O przejęcie PZL Świdnik rywalizują dwie firmy — włoska Agusta i amerykański Bell Helicopter, należący do koncernu Textron Incorporated. Włosi nie ujawniają szczegółów oferty. Zrobili to jednak Amerykanie.

Pieniądze potem

— Nasza oferta składa się z czterech elementów: prywatyzacja PZL Świdnik, produkcja śmigłowców Super Cobra dla armii, 100 proc. kompensacja (offset) oraz unowocześnienie śmigłowca Sokół — powiedział Fred Hubbard, wiceprezes Bell Helicopter Textron.

Przedstawiciele Bella zapowiadają, że w przypadku wyboru ich oferty są w stanie rozpocząć produkcję śmigłowców w Świdniku w ciągu sześciu miesięcy. Samo przejęcie Świdnika nie będzie raczej zbyt kosztowne, duże nakłady inwestycyjne pochłonie natomiast modernizacja zakładu. Na temat szczegółów finansowych oferty przedstawiciele koncernu jednak milczą.

PZL Świdnik współpracuje już z obiema firmami.

— Wspólnie z Agustą i Bell Helicopterem projektujemy nawet nowy śmigłowiec AB-139 — mówi Jan Mazur, rzecznik prasowy PZL Świdnik.

Współpraca z zagranicznymi koncernami jest dla świdnickiego przedsiębiorstwa priorytetem. W tym roku przyniesie ona 20 proc. całości przychodów firmy, czyli około 30 mln zł.

Własnym sumptem

Zarząd firmy opracował także program naprawczy przedsiębiorstwa.

Zaplanowano, że do 2003 roku przychody firmy wzrosną ze 140 mln do 170 mln zł. Zrestrukturyzowane zostanie ponadto zatrudnienie. Obecnie w firmie pracuje 3 tys. pracowników. Na początku przyszłego roku zmniejszy się do 2,7 tys., a na koniec przyszłego roku spadnie do 2,3 tys. osób. Firma zaangażowana jest także w projekt zbudowania w Świdniku portu lotniczego. Przedwczoraj powołana została spółka akcyjna Port Lotniczy w Lublinie. Lotnisko ma być zbudowane na gruntach PZL, a do spółki wchodzą także gminy Świdnik i Lublin. Kapitał akcyjny firmy wynosi 400 tys. zł. Zbudowanie lotniska pochłonie około 60 mln zł, a prace nad projektem nabiorą tempa w połowie przyszłego roku.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Cezary Pytlos

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / PZL Świdnik jest bliżej prywatyzacji