PZU zaoferuje wycieczki Sindbada

Artur Lisowski
09-03-2000, 00:00

PZU zaoferuje wycieczki Sindbada

Polski ubezpieczyciel chciał zainwestować w Orbis, TUI lub Neckermanna

SWOJSKI KLIMAT: Spośród pozostałych działających na rynku biur wyróżnia nas polski charakter organizowanych przez nas wyjazdów. Grupy obsługują polscy rezydenci, w większości hoteli jest możliwość odbioru polskiej telewizji oraz dostarczanie polskiej prasy — mówi Ryszard Garbowski, prezes zarządu firmy Sindbad. fot. Małgorzata Pstrągowska

PZU po przeanalizowaniu rynku usług turystycznych w Polsce zdecydowało się zainwestować w opolskie biuro podróży Sindbad. Oferty tego biura mają rozprowadzać między innymi agenci PZU. Jeżeli pomysł zostanie zrealizowany, utworzą oni jedną z największych sieci sprzedaży ofert turystycznych w kraju.

Biuro podróży Sindbad należy do najstarszych touroperatorów w Polsce. Na rynku turystycznym działa już od 17 lat, ale dopiero teraz ma szansę stać się jednym z największych touroperatorów na polskim rynku.

— W listopadzie 1999 r. PZU za sumę 5,2 mln zł kupiło większościowy pakiet akcji spółki Sindbad. Dwie trzecie akcji firmy podzieliły między siebie spółki PZU SA i PZU Życie. Jedna trzecia akcji Sindbada pozostała w rękach poprzedniego właściciela Ryszarda Wójcika — mówi Andrzej Kromp, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży firmy Sindbad.

Przedstawiciele polskiego ubezpieczyciela podkreślają, że głównym powodem inwestycji w biuro podróży Sindbad był dynamiczny rozwój sektora turystycznego w Polsce. PZU od ponad dwóch lat prowadziło badania tego rynku.

— Od stycznia 1998 r. trwały analizy rynku turystycznego w Polsce. W końcowej fazie PZU brało pod uwagę 30-40 firm. Nie ze wszystkimi biurami prowadzone jednak były rozmowy o ewentualnych inwestycjach — podkreśla Ryszard Garbowski, prezes zarządu firmy Sindbad.

Pod uwagę brano inwestycje w TUI, Neckermanna i Orbis. Do grona interesujących polskiego ubezpieczyciela firm turystycznych należała również Alpina Tour.

Sieć agentów

Sezon letni będzie dla Sindbada sprawdzianem sił. Pierwszy raz nowe biuro będzie rywalizować o polskiego turystę.

— Sindbad będzie tylko organizatorem imprez. Nasze oferty będziemy sprzedawać za pośrednictwem agentów turystycznych — mówi Ryszard Wójcik, wiceprezes zarządu firmy Sindbad.

Taką metodę sprzedaży ma jednak większość polskich biur i jest mało prawdopodobne, aby wystarczyła ona do pokonania konkurentów. Sposobem na zdobycie polskich klientów przez Sindbada ma być m.in. oferowanie imprez za pośrednictwem kilkudziesięciu najskuteczniejszych agentów PZU. Jeżeli pomysł ten zostanie zrealizowany, to agenci PZU utworzą jedną z największych sieci sprzedaży ofert turystycznych w Polsce. Na razie ani ubezpieczyciel, ani Sindbad nie chcą mówić, kiedy oferty turystyczne będą rozprowadzane w ten sposób. Zaznaczają jednak, że jest to brane pod uwagę.

Spory o kompetencje

Według przedstawiciela Warszawskiej Izby Turystyki, agenci PZU nie mają jednak uprawnień do sprzedaży ofert turystycznych.

— Zgodnie z ustawą o usługach turystycznych, aby sprzedawać oferty turystyczne, agent musi mieć podpisaną umowę cywilnoprawną z organizatorem wycieczki. Bez takiego dokumentu agenci PZU sprzedający ubezpieczenie nie mogą oferować klientom wycieczek. Sytuacja będzie inna, jeżeli ubezpieczyciel dostanie zgodę wojewody na organizowanie wyjazdów — tłumaczy Wiesław Piegat, dyrektor biura zarządu Warszawskiej Izby Turystyki.

Odmienne zdanie mają przedstawiciele Sindbada.

— Według ustawy, agent, który ma zarejestrowaną działalność gospodarczą z odpowiednim wpisem oraz podpisaną umowę agencyjną z organizatorem, może zawierać umowy z klientami w imieniu i na rzecz firmy Sindbad — mówi Ryszard Garbowski.

Działające na polskim rynku biura podróży na razie z dystansem podchodzą do zaproponowanej przez Sindbada formy sprzedaży ofert turystycznych.

— Nie lekceważyłbym tego pomysłu. Oczywiście, agenci oferujący ubezpieczenia nie mają takiej wiedzy o sprzedaży ofert turystycznych jak pracownicy biur. Mogą jednak np. roznosić katalogi i foldery — uważa Jerzy Sułowski, wiceprezes zarządu Orbis Travel.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Artur Lisowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / PZU zaoferuje wycieczki Sindbada