Qumak-Sekom ma więcej zarabiać

Giełdowa spółka ma nową strategię. Chce skoncentrować się na dużych projektach i zwiększyć zyski.

Kryzys, w którym znalazła się branża budowlana, zbiera żniwa wśród firm z innych sektorów gospodarki, współpracujących z budowlanką. Jedną z ofiar jest giełdowy Qumak- -Sekom — firma specjalizująca się w dostarczaniu rozwiązań IT dla dużych inwestycji budowlanych, takich jak np. Stadion Narodowy w Warszawie. Spółka chce wykorzystać słabszy okres do wprowadzenia zmian w biznesie. W tym celu stworzyła nową, czteroletnią strategię, której najważniejszym celem są większe zyski.

— Nie celujemy w przekroczenie miliarda obrotów. Chcemy, by Qumak-Sekom zdecydowanie poprawił rentowność, nawet kosztem mniejszej dynamiki wzrostu przychodów — mówi Paweł Jaguś, prezes spółki. O tym, że jest co poprawiać, świadczą wyniki, które Qumak osiągnął po pierwszej połowie tego roku. Co prawda jego przychody wzrosły o 13 proc. rok do roku, do 191 mln zł, ale zysk spadł i wyniósł zaledwie 1,7 mln zł.

— Zmiany, które proponuję w strategii, spowodują stopniowy wzrost rentowności, docelowo do 5,7 proc. w 2016 r. — twierdzi Paweł Jaguś.

Najważniejszymi elementami strategii jest wprowadzenie zmian do oferty produktowej (spółka zamierza skoncentrować się na kilkunastu kluczowych obszarach, takich jak inteligentne budynki, systemy ruchu czy bazy danych, a pozostałe stopniowo wygaszać). Dodatkowo wejdzie mocniej w nowe obszary. Chodzi np. o rynek kontraktów publicznych na dedykowane systemu IT oraz o rozwiązania dla lotnisk i ruchu kolejowego. Spółka chce także skoncentrować się na zdobywaniu dużych, wysokomarżowych kontraktów, takich jak największy projekt w jej historii: wart 133 mln zł system zarządzania ruchem drogowym w Trójmieście. Drugim elementem strategii są zmiany wewnątrz spółki. Zamiast czterech pionów produktowych zostaną powołane cztery działy: sprzedaży, wdrożeń i serwisu, rozwoju oraz administracyjny.

Według Pawła Jagusia, dzięki temu spadną koszty funkcjonowania firmy — o 6-7 proc. Prezes zapowiada także rebranding. Nazwa nie zostanie zmieniona, ale pod koniec listopada ma zostać zaprezentowane nowe logo spółki. Zgodnie ze strategią Qumak ma osiągnąć w tym roku 450 mln zł przychodów. W 2016 r. mają one wzrosnąć do 660 mln zł. W 2011 r. spółka osiągnęła 384,4 mln zł przychodów przy 13,3 mln zł zysku netto.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mariusz Gawrychowski

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Qumak-Sekom ma więcej zarabiać