Radom liczy na lotniczy cud

Można już latać do Rygi, niebawem także do Pragi. Eksperci nie mają jednak wątpliwości — biznesu z tego nie będzie

W dniu rozpoczęcia roku szkolnego Lotnisko Radom też obchodziło święto — łotewska linia airBaltic zainaugurowała regularne loty pasażerskie (trzy razy w tygodniu). To znakomite wieści dla portu, który był obiektem żartów: jeszcze nikt stąd nie latał, a już można było zwiedzić lotnisko. Pierwszego dnia do bombardiera, który ma 78 miejsc, wsiadło 36 osób, w tym część z delegacji miasta. 8 i 10 września airBaltic odwołał loty — zabrakło pasażerów.

Zobacz więcej

Piotr Kowalczyk

Nie chcą do Rygi

— Jeśli Polacy będą latać, airBaltic też będzie. Dopiero uruchomiliśmy połączenie z Radomia. Nasi polscy partnerzy — pasażerowie, region Radomia, władze krajowe i samorządy, port, społeczność biznesowa i media muszą się zaangażować, by zachęcić ludzi do lotów do Rygi i przez Rygę do takich miast, jak Oslo, Sztokholm, Helsinki i inne — mówi Janis Vanags z linii airBaltic, która w sezonie letnim otworzyła 14 nowych tras.

Eksperci wskazują, że kierunek jest nietrafiony. — airBaltic lata z Lotniska Chopina. Gdyby linia zmniejszyła tę ofertę, być może byłoby więcej pasażerów z Radomia. Pewnie lotnisko do końca roku będzie linii dopłacać za niewykorzystane miejsca, a potem powoli kierunek zniknie — twierdzi przedstawiciel jednego z portów.

Pożyjemy, zobaczymy

Większe zainteresowanie może wzbudzić połączenie do Pragi, które od 18 września będzie realizować Czech Airlines. — Mamy jednak nadzieję, że Ryga też będzie generować ruch. Prezydent i rada miejsca chcą do końca roku sprawdzić, jak funkcjonuje lotnisko. Wówczas podejmą ostateczne decyzje — mówi Katarzyna Piechota-Kaim, rzeczniczka radomskiego urzędu miasta.

W latach 2006-15 miasto, jedyny udziałowiec Portu Radom, dokapitalizowało spółkę PL Radom kwotą 59,7 mln zł. Dostosowanie lotniska wojskowego do potrzeb cywilnych kosztowało 75 mln zł. Spółka zatrudnia 140 osób.

Druga Hiszpania

Większość ekspertów wskazuje, że Radom to kolejne ostrzeżenie, by nie rozbudowywać nadmiernie infrastruktury.

— Rentowność można osiągnąć, obsługując kilka milionów pasażerów. W Polsce powstaje bardzo dużo nowych lotnisk, które będą potrzebować publicznych dotacji. Podobnie było w Hiszpanii. Aby zapewnić sobie ruch, hiszpańskie porty musiały dopłacać tanim liniom do latania. W dłuższej perspektywie ten model się nie sprawdził — ułatwił jedynie emigrację młodych ludzi, którzy znaleźli pracę za granicą, a oczekiwani biznesmeni i turyści się nie pojawili. Dziś duża część hiszpańskich lotnisk opustoszała, część została zamknięta — mówi Grzegorz Polaniecki, dyrektor generalny Enter Air. Pomysł, jak nie popełnić tych samych błędów, ma Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

— Powinny powstawać „orliki” lotnicze — niewielkie lotniska z pasami, na których mogą lądować taksówki powietrzne. Koszt takiego obiektu to 16 mln zł — mówi Adrian Furgalski. © Ⓟ

Polska dużo wydała na lotniska…

5,8 mld zł Tyle wyniosły inwestycje w polskie lotniska do 2015 r.

2,3 mld zł Tyle z tej kwoty pochodziło z UE.

21 proc. Taka część funduszy z funduszu spójności została wykorzystana w Polsce na inwestycje w infrastrukturę lotnisk. W Hiszpanii było to 24 proc., we Włoszech 17 proc., w Grecji 13 proc., a średnia UE-28 to 25 proc.

…a to się nie zawsze opłaca

Wyniki kontroli Europejskiego Trybunału Obrachunkowego

7 z 20 skontrolowanych portów nie jest samowystarczalnych finansowo

12 z 20 w tylu skontrolowanych portach prognozy dotyczące pasażerów nie były zbyt optymistyczne w większości skontrolowanych lotnisk dochodziło do opóźnień w budowie, w przypadku połowy przekroczono koszty ponad połowa wybudowanych obiektów nie była dostatecznie wykorzystywana planowanie inwestycji nie było skoordynowane na szczeblu krajowym

Źródło: Sprawozdanie Europejskiego Trybunału Obrachunkowego z 2014 r.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Radom liczy na lotniczy cud