Rafako pomoże w walce ze smogiem

Spółka inwestuje w wyspy poligeneracyjne i autobusy elektryczne. Może sprzedawać je w Polsce i na południu Europy.

3 mld zł — to wartość portfela zamówień Rafako, spółki specjalizującej się w dostawie kotłów dla energetyki. Oferty o podobnej wartości są po prekwalifikacji lub na etapie opracowania propozycji ostatecznej. Giełdowa firma ma także złożoną dokumentację i czeka na rozstrzygnięcie przetargów o wartości 4,1 mld zł oraz przygotowuje oferty do postępowań szacowanych na 1,67 mld zł. W bieżącym portfelu największą wartość ma projekt budowy bloku energetycznego Jaworzno.

Zobacz więcej

Marek Wiśniewski

W puli nowych zleceń priorytetem jest pozyskanie kontraktu na budowę bloku w Ostrołęce. Agnieszka Wasilewska-Semail, prezes Rafako, prognozuje, że oprócz niego w portfelu spółki będą głównie eksportowe projekty energetyczne. Nastawia się przede wszystkim na Indonezję, Mongolię oraz Indie. Wkrótce ważnym składnikiem portfela Rafako będą też kontrakty dotyczące urządzeń i pojazdów niskoemisyjnych. Giełdowa firma rozpoczęła bowiem walkę ze smogiem, zanim stało się to modne.

— W ubiegłym roku w Polsce został nagłośniony temat smogu i związanej z nim podwyższonej śmiertelności. Zwiększyło to zainteresowanie gmin naszymi projektami. Dwa lata temu rozpoczęliśmy bowiem innowacyjny projekt tworzenia wysp poligeneracyjnych — mówi Agnieszka Wasilewska-Semail. To instalacje, z których — dzięki zgazowaniu — będzie można pozyskiwać energię i ciepło z odpadów. Gazyfikatory będą dostępne już w przyszłym roku, a kompletne urządzenia za półtora roku.

— Zainteresowane ich zakupem są m.in. gminy miejskie z południa Europy. Chcą kupić je na przykład po to, by zasilać autobusy elektryczne — mówi Agnieszka Wasilewska-Semail. Co ciekawe, takie pojazdy zamierza także produkować Rafako. Jarosław Dusiło, wiceprezes Rafako, zakłada, że w przyszłym roku gotowe będą trzy prototypy małych autobusów miejskich oraz szkolnych. Spółka otrzymała oferty od kilku dostawców silników i chce je sprawdzić w praktyce.

— Mamy podpisane umowy z samorządami, na przykład z Jaworzna i Raciborza. Chcą testować nasze pojazdy — mówi Jarosław Dusiło. Spółka nie zdecydowała jeszcze, czy po testach i homologacji uruchomi seryjną produkcję we własnych zakładach, czy też sprzeda projekt firmie, dla której produkcja autobusów jest podstawową działalnością.

170 mln zł Tyle pozyskało Rafako z emisji akcji. Około 65 proc. przeznaczy na finansowanie kontraktów, 25 proc. na komercjalizację innowacji takich jak budowa wyspy poligeneracyjnej i autobusu elektrycznego, a 10 proc. na nowe projekty b+r.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Inne / Rafako pomoże w walce ze smogiem